Se împlinesc astăzi 125 de ani de la nașterea academicianului Horia Hulubei, fondatorul școlii românești de fizică.

A absolvit Liceul în anul 1915, ca șef de promoție, apoi s-a înscris la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iași, Facultatea de Științe, Secția Fizică și Chimie, dar și-a întrerupt studiile pentru a se înrola în Armată română, cu gradul de sublocotenent. A luat parte la luptele de la Mărășești din vara anului 1917, apoi a devenit pilot de vânătoare și a participat la operațiunile de pe Fron­tul de Vest din Franța, unde a fost rănit și deco­rat cu ordinul Legiunii de Onoare.

În anul 1922 s-a reînscris la Facultatea de Științe din Iași, Secția Fizică și Chimie, de unde, în 1926, a obținut licența cu „Magna cum laude“. După absolvirea facultății, a lucrat în cadrul Laboratorului de Fizico-Chimie al Facul­tății de Științe, ca asis­tent al profesorului Petre Bogdan. În anul 1929 a plecat în Franța ca bur­sier al statului francez, pentru a-și realiza teza de doctorat în Labo­ratorul de Chimie-Fizică al profesorului Jean Baptiste Perrin, laureat al Premiului Nobel pentru Fizică (1926).

Și-a susținut doctoratul în fața Mariei Curie

În 1933, Horia Hulubei și-a susținut teza de doctorat privitoare la efectul Compton multiplu. Comisia de examinare a tezei sale, intitulată „Contributions à l’etude de la diffusion quantique des rayons X“, a fost prezidată de Marie Sklodowska Curie.

A fost în contact cu marii titani ai științei din acele vremuri: Frédéric Joliot-Curie, Paul Langerin, Albert Einstein. Pentru cercetările sale, a fost numit Maestru de Cercetare și apoi Director de Cercetare în cadrul Centrului Național de Cercetare Științifică al Franței.

A fost primul cercetător din lume care a obținut spectre de raze X în gaze, domeniu pe care l-a studiat cu ajutorul unui spectrometru de concepție proprie. În 1935 a devenit membru cores­pondent, iar în 1941 membru al Academiei de Științe din România și președintele secției a doua de fizică. A fost ales membru corespondent al Academiei Române în 1937, iar în 1946, membru titular. În 1948 a fost îndepărtat din Academie, dar a fost repus în drepturi în 1955.

A descoperit un nou element din tabelul lui Mendeleev: Francium (Fr)

Horia Hulubei a inițiat cercetări pentru descoperirea unui element necunoscut din tabelul periodic al lui Mendeleev și în 1­936, împreună cu Yvette Cauchois, a anunțat desco­pe­rirea elementului cu număr de ordine 87, propus cu numele de „Moldavium“, care acum figurează sub numele de „Francium“. Elementul are simbolul Fr.

Între anii 1941 și 1944 a ocupat funcția de rector al Universității București și a avut o intensă activitate de cercetare științifică. În 1945, cu banii industriașului Malaxa, a achizi­ționat unul dintre cele mai performante microscoape elec­tronice din lume, pe care George Emil Palade l-a folosit în cer­cetările științifice, pentru obți­nerea Premiului Nobel în Medicină.

Părintele primului reactor nuclear din România și al primului calculator electronic românesc

Horia Hulubei a avut un rol decisiv la punerea în funcțiune pentru prima dată în România a unui reactor nuclear, cel de al doilea din Estul Europei, a unui ciclotron și a primului calculator electronic românesc. Este cunoscut pentru con­tri­buții importante în fizica neutronilor, în studiul elementelor tran­suraniene și al reacțiilor nucleare. A studiat, de asemenea, dezintegrarea mezonilor.

Pentru meritele sale a primit numeroase distincții științifice, atât în țară, cât și în străinătate, iar  Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară de la Măgurele îi purtă astăzi numele în semn de omagiu.

Mai multe informații puteți citi în numărul 111 al revistei Știință&Tehnică și aici: