Cercetătorii americani au dezvoltat un vaccin care, cel puţin în cazul şoarecilor, atacă tumorile. Este primul pas dătător de speranţă în combaterea cancerului de sân, ovarian, de colon sau pancreatic la oameni.

Deşi studiile pe şoareci nu au întotdeauna ca rezultat direct dezvoltarea de terapii funcţionale pentru oameni, oamenii de ştiinţă sunt optimişti, având în vedere puterea vaccinului şi modul său de lucru.

Unul dintre autorii studiului, dr. Geert-Jan Boons, profesor şi cercetător în cadrul Centrului de Oncologie al Universităţii din Georgia, SUA, afirmă că „vaccinul declanşează un răspuns imunitar foarte puternic…activează toate cele trei componente ale sistemului imunitar pentru a reduce în medie de 80% dimensiunea tumorii.”

Vaccinul, numit Stimuvax sau BLP25 Liposome Vaccine, antrenează sistemul imunitar să atace tumorile care conţin proteina (mucina) numită MUC1. Aceasta se regăseşte în mai mult de 70% dintre cele mai agresive şi mortale tipuri de cancer.

Potrivit unui alt coautor al studiului, dr. Sandra Gendler, profesor la Clinica Mayo din Arizona, „este  pentru prima oară când un vaccin antrenează sistemul imunitar să distingă celulele canceroase, în funcţie de structurile zaharoase diferite ale unor proteine precum MUC1, pentru ca apoi să le omoare.”

În prezent, echipa de cercetători efectuează în laborator teste pe celule canceroase umane, iar prima fază de teste clinice pe oameni urmează a începe spre sfârşitul anului 2013.