O nouă clasă de așa-numiți „super-atomi” , înzestrați cu niște caracteristici magnetice deosebite și în stare să reproducă comportamentul unor elemente diferite din tabelul periodic, a fost obținută de un grup de cercetători de la Virginia Commonwealth University, Statele Unite.

Potrivit unui articol publicat online în revista „Proceedings of the National Academy of Sciences” de cercetătorii  americani, super-atomul este constituit dintr-un grup de atomi de magneziu magnetizați, un element în mod normaI ne-magnetic, care în viitor ar putea sta la baza punerii la punct a unor dispozitive electronice moleculare, mai rapide, dotate cu o memorie mai mare și utilizabile în computerele cuantice.

„Studiul nostru deschide o nouă posibilitate de a conferi caracteristici magnetice unor elemente altminteri nemagnetice, grație unei asocieri controlate cu un unic atom cu proprietăți magnetice. Un rezultat interesant a fost acela de a descoperi combinația de atomi potrivită, care să ducă la o specie stabilă”, a comentat Shiv N. Khanna, unul dintre autorii studiului.

Un atom se află într-o configurație stabilă atunci când învelișul său electronic extern este complet și bine distanțat de cei care nu sunt, cum survine la gazele inerte (substanțe care au toate straturile complet ocupate cu electroni). În super-atom, această stabilitate poate fi obținută profitându-se de faptul că în el orbitalii electronici „îmbrățișează” mai mulți atomi (și nu doar unul, cum se întâmplă în mod obișnuit), făcând astfel posibilă (în condiții adecvate) completarea învelișului exterior. În cadrul experimentelor, cercetătorii au descoperit că, în cazul magneziului, clusterul devine stabil când atomii de magneziu din jurul celui de fier sunt în număr de opt.

În opinia lui Khanna, noul cluster a prezentat un moment magnetic egal cu patru magnetoni ai lui Bohr, unitate utilizată pentru exprimarea momentului magnetic pe scară atomică. Este vorba așadar de o valoare dublă față de cea a unui atom de fier în stare solidă. Iar din elementele care formează tabelul periodic, doar nouă dau dovadă de proprietăți magnetice în stare solidă.

Sursa: Le Scienze