Șase stele foarte iuți care „zburdă sprintene” prin galaxia noastră cu viteze de până la trei milioane de kilometri pe oră este posibil să fi fost lansate dinspre uriașa gară neagră din miezul Căii Lactee, sunt de părere astronomii care au observat fenomenul. Aceste corpuri sunt primele „stele cu hiperviteză” cunoscute având mase similare cu cea a Soarelui.

Recenta descoperire ar putea face lumină asupra modului în care stelele se formează în centrul înconjurat de praf al galaxiei care ne găzduiește. Aceasta, deoarece se crede că stelele ultra-rapide apar atunci când gaura neagră supermasivă din inima unei galaxii devorează o stea a unui sistem binar și îi „aruncă” geamăna, făcând-o să călătorească prin spațiu extrem de rapid, este de părere autorul studiului Keith Hawkins, astronom la Universitatea din Ohio.

Stelele ultra-rapide cu mase comparabile cu cea a Soarelui sunt greu de identificat, dar Hawkins și Adam Kraus, astronom la Universitatea din Hawaii, au reușit totuși să le ia urma folosind date recoltate de telescopul de 5 metri Palomar, din California.

Astronomii au descoperit 130 de stele la marginea găurii negre din miezul Căii Lactee care călătoriseră pe distanțe remarcabile. Apoi, au restrâns grupul la stelele cere se deplasau cu viteze extreme, tipice unei lansări dinspre centrul galaxiei. Șase s-au potrivit criteriilor de selecție.

Desigur, rezultatele au nevoie de confirmări dar, dacă se vor verifica, vor clarifica într-o oarecare măsură ce tip de stele se formează în inima galaxiei și îi vor ajuta pe astronomi să estimeze dimensiunile găurii negre care se află acolo.

Foto: ESO/MPE