În cadrul unui experiment desfăşurat de cercetători elveţieni, publicat în revista Science, şobolanii paralizaţi au putut merge din nou după ce nervii spinali au fost trataţi chimic şi conectaţi la electricitate.

Paralizia datorată accidentelor la coloană este cauzată de întreruperea legăturii între nervii spinali şi creier, care astfel nu mai poate controla mişcările corpului.

Anul trecut un bărbat din statul american Oregon, paralizat în urma unui accident auto, s-a putut ridica în picioare după ce coloana sa vertebrală fusese  stimulată electric.

În cadrul prezentului studiu însă, cercetătorii de la Institutul Federal Elveţian de Tehnologie au reuşit să restabilească şobolanilor abilitatea de a fugi şi a putea urca pe scări.

Coloana vertebrală a şobolanilor a fost secţionată în două locuri, astfel încât comenzile date de creier nu mai puteau ajunge la picioare. Apoi savanţii au încercat să repare conexiunile nervoase.

Primul pas a fost injectarea coloanei cu substanţe chimice care să stimuleze nervii spinali,  urmat apoi de stimularea sa electrică.

Aceşti paşi nu au fost suficienţi pentru restabilirea mişcării, astfel că şobolanii au fost susţinuţi de un ham robotizat şi „învăţaţi” să umble din nou: „în timp, animalele şi-au recăpătat capacitatea de a face unul, doi paşi, apoi să fugă, să urce scări şi chiar să sară peste obstacole” afirmă conducătorul studiului, prof. Gregoire Courtine.

Deşi în urma experimentului nervii au început să se refacă, concomitent cu apariţia unor schimbări la nivel cerebral, încă un astfel de tratament nu poate fi încă aplicat în vederea vindecării paraliziei la oameni, procedura funcţionând doar pe perioada stimulării electrice.

Sursa Foto: EPFL