Știm că în orice organism omenesc sănătos se află o multitudine de celule bacteriene. Ba chiar se pare că raportul dintre acestea și propriile noastre celule este de 10 la 1. Ca să nu mai vorbim de virusuri, mai multe în noi decât celulele omenești și bacteriene combinate.

Dar genomurile? Potrivit unui studiu al cercetătorilor Universității Cambridge, se pare că nici ADN-urile noastre nu sunt în întregime umane. Reiese că oamenii și o mare varietate de animale posedă zeci și chiar sute de gene „străine”, care le-au fost transferate de la organisme monocelulare, cum sunt bacteriile.

Surprinzător, aceste gene joacă roluri active în organism, contribuind la funcțiile metabolice. Mai mult, acest proces al achiziției de gene s-ar putea încă desfășura, cel puțin pe unele linii de sânge. Potrivit biologilor, noua descoperire sugerează că acest transfer de gene ar fi putut juca un rol subestimat anterior în diversificarea biochimică din timpul evoluției animalelor.

Aflăm din manualele de biologie că ADN-ul se transferă de la părinte la copil în cadrul unui proces denumit „transfer de gene pe verticală”. Dar unele organisme, așa cum sunt bacteriile, își pot transfera genele către alte specii din același mediu, prin „transferul de gene pe orizontală” (HGT). Acesta este și modul prin care genele răspunzătoare de rezistența la antibiotice se răspândesc așa rapid.

Pentru a afla dacă același fenomen se petrece și la organisme mai complexe, cercetătorii britanici au examinat ADN-ul diverselor animale, de la musculița de oțet și până la diferite primate, inclusiv omul, căutând în aceste organisme secvențe genomice care ar putea indica origini străine.

Din analiza desfășurată a reieșit identificarea a zeci sau sute de gene străine active, transferate în special de la bacterii și de la regnul Protista, majoritatea implicate în metabolism. La oameni, de exemplu, au fost confirmate 17 gene identificate anterior care au fost atribuite fenomenului HGT, plus alte 128 de care nu se știa. Aceste gene au avut o varietate de funcții, ca de exemplu dizolvarea acizilor grași sau asistarea răspunsurilor antimicrobiene sau inflamatoare.

Reiese din studiu că, departe de a fi un fenomen izolat, transferul de gene pe orizontală a contribuit la evoluția multor animale, poate a tuturor, și procesul se află în plină derulare, ceea ce ar însemna că trebuie să reevaluăm modul în care privim evoluția.

Sursa foto: Vitaliy Smolygin/iStock