Un studiu efectuat asupra unor bacterii terestre ne indică modul în care viața se poate adapta, pentru a supraviețui în condițiile existente pe Marte.

O echipă de cercetători de la Școala de Medicină a Universității din Maryland au identificat câteva dintre trăsăturile importante ale proteinelor produse de forme de viață care trăiesc în condiții extreme, oarecum asemănătoare cu cele existente pe Marte. Cercetarea, finanțată de NASA, a indicat existența unor modificări în structura unor proteine produse de bacteriile din clasa Haloarchaea, care trăiesc în lacurile sărate din zona Antarcticii. Aceste bacterii pot supraviețui în condiții extreme, cum ar fi salinitate crescută, uscăciune și temperaturi extrem de scăzute. Studierea bacteriilor care s-au adaptat pentru a putea supraviețui în condiții extreme ne poate oferi indicii importante pentru căutarea semnelor existenței vieții extraterestre.

Rezultatele echipei de cercetători de la Școala de Medicină a Universității din Maryland au fost prezentate în ediția din 11 martie a publicației online PLoS One din 11 martie. Cercetătorii au identificat proteine acide, cu suprafața acoprită de ”reziduuri” încărcate electric, în bacteriile din clasa Haloarchaea. Proteinele produse de bacteriile obișnuite sunt neutre din punct de vedere electric. Faptul că la Haloarchaea proteinele sunt încărcate electric le apără de efectele salinității și uscăciunii.

Pentru studiu, ceretătorii americani au folosit o specie de bacterie din clasa Haloarchaea, numită Halorubrum lacusprofundi, recoltată din Deep Lake, un lac cu apă foarte sărată din Antarctica. Apa sărată a acestui lac rămâne în stare lichidă, chiar în cazul unor temperaturi sub zero grade Celsius.

Profesorul Shiladitya DasSarma, unul dintre autorii studiului, ne explică: ”Legăturile dintre atomii care alcătuiesc proteinele trebuie să fie mai puțin rigide astfel încât ele să rămână flexibile, la temperaturi foarte scăzute, în timp ce proteinele obișnuite se blochează în conformații inactive. Suprafața acestor proteine este modificată, astfel încât să fie slăbită legarăturile cu moleculele de apă din vecinătatea lor. Acest gen de adaptări fac ca microorgansimele de similare cu Halorubrum lacusprofundi să supraviețuiască, nu numai în condițiile extreme din Antarctica, ci și oriunde în Univers. De exemplu, rapoarte recente indică existența unor curgeri de apă lichidă pe pereții unor cratere marțiene, care ne sugerează existența unor rezervoare subterane de apă sărată. Deocamdată nu știm dacă acolo există forme de viață, dar expediții [viitoare], cum este cea a roverului Curiosity, ar putea căuta [în aceste zone] semnele vieții marțiene.”

Surse: University of Maryland School of Medicine,