Celulele recoltate din gingiile umane adulte pot fi amestecate cu celule extrase din molarii șoarecilor fetuși pentru a forma dinți cu rădăcini viabile, potrivit unui studiu publicat recent în „Journal of Dental Research”. Metoda mai are mult până să devină o procedură clinică, dar rezultatul înregistrat reprezintă un pas înainte către țelul dezvoltării unor înlocuitori creați biologic ai dinților pierduți.

Dinții se dezvoltă atunci când celulele epiteliale embrionare din cavitatea bucală se combină cu mezenchime derivate din creasta neurală. Studii anterioare au demonstrat că aceste celule pot fi combinate în laborator pentru a forma dinți, dar este necesară o sursă non-embrionară a celulelor care să poată fi folosită clinic.

Pentru a testa o asemenea sursă, o echipă de biologi de la King’s College London a extras celule epiteliale din gingiile unor oameni adulți, le-a cultivat în laborator și le-a amestecat cu celule dentare mezenchimale derivate din embrioane de șoareci. După o săptămână, cercetătorii au transplantat amestecul în țesutul învelișului dimpreujului rinichilor unor șoareci vii, acolo unde câteva dintre celule s-au dezvoltat în dinți hibrizi om-șoarece conținând dentină și smalț și având rădăcini crescânde.

Biologii au demonstrat că celulele epiteliale din țesuturile gingiilor umane au răspuns semnalelor de inducere a creșterii dinților din mezenchima dinților șoarecilor embrionari, făcând din celulele gingivale o sursă reală de uz clinic. Următoarea provocare majoră este identificarea unei metode de cultivare a celulele mezenchimale umane adulte în așa fel încât și acelea să inducă formarea dinților, deoarece momentan doar mezenchimele embrionare pot face acest lucru.

Foto: Shutterstock