Virusurile sunt cea mai abundentă formă de viață de pe Pământ. Totuși, cunoștințele noastre despre lumea virală sunt limitate la numai o fracțiune din aceasta. Acum, cercetătorii Universităților din Pittsburgh, St. Luis și Barcelona au descoperit că apele menajere din canalizări reprezintă habitatul de mii de noi virusuri, nedescoperite încă, dintre care unele ar putea avea impact asupra sănătății umane.

Avem pe planetă aproximativ 1,8 milioane de specii de organisme, iar fiecare dintre acestea găzduiește populații necuantificabile de virusuri unice. Dintre toate acestea, numai în jur de 3.000 au fost identificate momentan, motiv pentru care mai mulți cercetători dezvoltă noi tehnici de cercetare a celor mai inedite locuri de pe Terra. Astfel, o echipă de specialiști a încercat să identifice semnăturile genetice ale virusurilor prezente în canalizările din America de Nord, Europa și Africa.

Până acum, potrivit lucrării științifice „Apele menajere găzduieste diverse populații virale”, biologii anunță că au detectat semnăturile a 234 de virusuri, provenind din 26 de familii diferite. Această informație poziționează canalizările în rândul căminelor celor mai diverse game de virusuri descoperite până în prezent. Interesant este că marea majoritate  a acestora erau virusuri care nu mai mai fost întâlnite, sau catalogate.

Principala aplicație a acestei noi tehnologii va fi descoperirea noilor virusuri și studierea transferului genetic dintre ele, deoarece oamenii de știință vor să știe cum apar noile virusuri. Ipoteza echipei de cercetare este că ele se datorează, în mare măsură, schimbului de gene, dar este nevoie de cercetări amănunțite pentru a stabili cu siguranță acest lucru. Inițiativa face parte din programul internațional de studiere a tuturor virusurilor populației umane.