În această dimineață locuitorii din zona Celiabinsk au asistat la un spectacol înfricoșător. Se pare că au fost martorii căderii unui  meteorit.

Încă nu știm cu precizie dacă am avut de-a face cu unul sau mai mulți meteoriți. Nu se poate afirma cu certitudine că este vorba despre meteoriți. Ceea ce știm deocamdată este că în această dimineață locuitorii orașului Celiabinsk au fost martorii unui fenomen ieșit din comun. Un fenomen care a spart ferestrele unor clădiri din amintitul oraș. Se pare că există între 50 și 100 de persoane care au avut nevoie de îngrijiri medicale. Russia Today: ”Martorii din Celiabinsk afirmă că explozia a fost atât de puternică, încât semămăna cu un cutremur suprapus peste un tunet, iar dâre lungi de fum au fost văzute pe cer. Alții au spus că au văsut obiecte arzând căzând pe Pământ

Probabil, acest eveniment a fost provocat de intrarea în atmosfera terestră a unui asteroid de mici dimensiuni. Evenimentele sunt în curs de desfășurare iar informațiile sunt uneori stranii. La un moment dat se vorbea de faptul că apărarea antiaeriană rusă a intrceptat și a distrus un obiect care a pătruns în atmosfera terestră. Se vorbea chiar de lansarea unor rachete antiaeriene. Russia Today: ”Conform unor rapoarte, meteoritul a fost interceptat de către baza antiaeriană din Urzuhumka, un orășel din apropierea orașului Celiabinsk, și o salvă de rachete a interceptat ”steaua căzătoare” la o altitudine de 20 km.” Această știre nu a fost confirmată. Conform Vocii Rusiei: ”Pe baza datelor preliminare, se pare că evenimentele din Urali sunt rezultatul uneo ploi de meteoriți, a afirmat Ministrul pentru Situații de urgență”

Conform site-ului revistei Nature, obiectul avea dimensiuni prea mici si nu a putut fi detectat de instrumentele de detectare a asteroizilor. Pagubele nu au fost provocate de cădere meteoritului (sau a fragmentelor de meteorit) ci de unda de șoc produsă de traversarea atmosferei cu viteze supersonice. Datele obținute de detectoarele de infrasunete (folosite pentru a detecta exploziile nucleare) arată că unghiul de intrare în atmosferă a fost mic, ceea ce a dus la o eliberare mai mare de energie către orașele aflate sub traiectoria obiectului. Referindu-se la acest aspect, Margaret Campbell-Brown, astronom la Universitatea Western Ontario a declarat pentru Nature că ”A fost un mare noroc că nu s-au produs pagube mai mari.”

Conform site-ului Universe Today, experții cred ca meteoritul a avut o masă de circa 10 tone.

Va trebui să așteptăm un timp până când lucrurile se vor lămuri. Până atunci vă invităm să urmăriți câteva secvențe video care au imortalizat evenimentul.

Evaluările NASA, date publicității în această dimineață,  arată că asteroidul rusesc a avut un diametru, înainte de a arde în atmosferă, de 15-17 m! Masa sa a fost de 7.000-10.000 t, iar energia eliberată a fost de aproape 500 kt! Nu există o conexiune între acest asteroid și cel care a trecut pe 15 februarie pe lângă Terra.

Surse: Russia Today, SpaceCom, Universe Today, Nature, Universe Today