Oamenii de știință au descoperit o componentă cheie a unei rețele cerebrale complexe din creierul uman, care controlează și poate inhiba senzația de foame. La șoarecii înfometați, acest circuit simulează sațietatea. Descoperirea ar putea conduce la obținerea unor medicamente folositoare în cazul dietelor la oameni.

Se știe deja că o serie de neuroni AgRP din hipotalamus detectează momentul când corpul nostru pierde calorii și declanșează comportamente de hrănire. Ei comandă astfel eliberarea unor molecule inhibitoare care slăbesc activitatea celulelor din circuitul neuronal amintit responsabile de senzația de săturare. Ca urmare, simțim că ne este foame și mâncăm pentru a preveni inaniția.

Acum, cea mai recentă descoperire a stabilit care anume sunt acei neuroni responsabili de sațietate și inhibați de molecule: este vorba despre un mic mănunchi de celule nervoase MC4R din hipotalamus, cruciale în reglarea tiparelor de hrănire.

Cercetătorii au modificat genetic șoareci astfel încât activitatea acestor neuroni specifici să poată fi modificată chimic prin administrare unor anumite medicamente. Atunci când oamenii dezactivau celulele prin medicație, șoarecii care tocmai consumaseră calorii destule cât pentru o zi continuau să se hrănească, deși nu mai aveau nevoie. Și a funcționat și invers: atunci când cercetătorii au activat celulele cu ajutorul medicamentului, șoarecii nehrăniți au refuzat orice mâncare.

Foto: Stokkete/ Shutterstock