O echipă de cercetători neurologi de la Cold Spring Harbor Laboratory, din New York, SUA, condusă de prof. Pavel Osten, a dezvoltat o nouă tehnică de creare a imaginilor întregului creier, după ce au efectuat experimente pe creiere de şoareci.

Noua tehnică se realizează prin prelevarea de imagini succesive de mare precizie ale secţiunilor de creier, cu ajutorul unui microscop laser cu doi fotoni. Imaginile astfel obţinute sunt ulterior procesate computerizat, rezultând o imagine tridimensională a întregului creier.

Dezvoltat împreună cu compania TissueVision, noul procedeu de scanare cerebrală a fost denumit Tomografie Serială Bi-Fotonică (Serial Two-Photon Tomography – STP).

Conducătorul studiului, prof. Pavel Osten susţine că noua tehnologie este extrem de precisă şi că este suficient dezvoltată pentru a putea fi deja folosită în proceduri specifice.

Cercetătorii au testat procedeul la diferite rezoluţii, de la 1-2 microni până la sub un micron şi pot obţine un set complet de date despre creierul studiat într-un interval începând de la 6.5-8.5 ore, un timp de aşteptare considerabil redus faţă de celelalte tehnologii actuale.

Chiar dacă o scanare la rezoluţie maximă cu ajutorul noii tehnici poate dura până la 24 de ore, prin folosirea  tehnologiilor de scanare convenționale un set complet de date poate fi realizat abia într-o săptămână.

Echipa prof. Osten utilizează în prezent tomografia STP pe creierele de șoareci pentru a identifica genele responsabile de apariţia unor boli precum autismul sau schizofrenia.