Mikhail Eremets și Ivan Troyan, doi cercetători de la Institutul Max-Planck, descriu în lucrarea pe care au publicat-o recent în „Nature Materials”, cum au supus o mostră de hidrogen la presiuni ridicate și la temperaturi reduse, descoperind apoi că elementul chimic demonstra proprietăți în general asociate unui metal.

Performanța nu pare remarcabilă la prima vedere, în sensul că hidrogenul se comportă uneori asemenea unui metal alcalin și ar trebui să prezinte calități de metal în anumite împrejurări. Doar că, până acum, nimeni nu a reușit să influnețeze cel mai abundent element din Univers astfel încât acesta să se comporte asemenea metalelor.

În principiu, această catalogare depinde mult de cum calificăm termenul de „metal”. Și există câteva trăsături de bază în acest sens: metalele ar trebui să conducă destul de bine electricitatea și căldura, ar trebui să fie maleabile la un anumit punct termic și să existe în formă solidă sub anumite condiții.

Dar, deși mulți sunt cei care au încercat, nimeni nu a reușit să facă hidrogenul să se poarte ca un metal după aceste criterii. Până acum, se pare, potrivit declarației celor doi cercetători de la Institutul Max Planck.

Savanții au introdus hidrogen într-o garnitură construită dintr-un amestec de aluminiu și rășină epoxidică, pe care au amplasat-o într-un soi de celulă de diamant. Apoi, la temperatura camerei, cercetătorii au exercitat o presiune de 220 de gigapascali (GPa) asupra mostrei, care a început să manifeste proprietăți de conductivitate. În a doua fază a experimentului, și temperatura a fost scăzută la -243 de grade Celsius, iar presiunea ridicată la 260 GPa . În acest punct, rezistența electrică a crescut cu 20%, ceea ce, potrivit echipei, a indicat atribute metalice.

Cu siguranță și alți oameni de știință vor repeta procesul și, dacă vor înregistra rezultate similare, acesta va fi declarat, cel mai probabil, capabil să transforme hidrogenul într-un metal. În plus, dacă mecanismul folosit chiar poate face hidrogenul să fie conductiv la temperatura camerei, totul ar putea merge înspre descoperirea evazivului superconductor în căutarea căruia se află cercetătorii din toată lumea.

Foto: Alchemist-hp via Wikimedia