Dacă, în general, asteroizii din apropierea Terrei (NEO) alimentează dezbateri privitoare la amenințarea pe care o reprezintă și la posibilitatea îndepărtării lor, acum, Hexi Baoyin și colegii săi de la Universitatea Tsinghua, din Beijing, sunt preocupați de eventualitatea poziționării unei astfel de roci spațiale pe orbita planetei noastre.

Cercetătorii chinezi au studiat deja orbitele celor 6.000 de obiecte cunoscute aflate în apropierea Pământului, dintre care, cele mai multe nu se vor afla niciodată suficient de aproape pentru a fi atrase natural pe orbita Terrei.

Totuși, câteva dintre aceste obiecte ne vor ocoli la distanțe atât de mici încât un mic impuls aplicat corect le-ar trimite pe orbita circumterestră. Potrivit lui Baoyin, atunci când un NEO se apropie de Pământ, energia sa orbitală poate fi modificată încât obiectul să devină un mic satelit al planetei.

Dintre posibilii „candidați” vizați de chinezi preferat pentru operațiunea de atragere este un obiect cu diametrul de zece metri, denumit 2008EA9, care va trece pe lângă Pământ, în 2049, la o distanță de circa un million de kilometri și care are viteza orbitală similară cu cea a Terrei.

Din calculele chinezilor, reiese că asteroidul cu pricina ar putea fi atras spre planeta noastră dacă viteza lui orbitală ar fi modificată cu 410 metri pe secundă, ceea ce, susțin tot specialiștii, înseamnă puțin. Un astfel de impuls ar trebui să poziționeze asteroidul pe o orbită de două ori mai îndepărtată decât cea a Lunii. Acolo, el ar putea fi studiat și chiar minat.

Inițiativa chinezilor este inspirată de „obiceiul” planetei Jupiter, care, din când în când capturează câte un obiect pe care îl păstrează câțiva ani pe orbită, după care îl eliberează în spațiu. Un exemplu bun în acest sens este cometa Oterma, care a intrat pe orbita gigantului gazos în 1936, doar pentru a evada doi ani mai târziu. Aceeași ar putea fi și soarta lui 2008EA9, dacă va fi capturat.