Medicină

Prin medicină înțelegem ”arta de a vindeca”, adică un univers foarte larg de cunoștințe, dedicate studierii corpului omenesc și conservării sănătății acestuia. În principiu, sunt mai multe ramuri: etiologia (studierea cauzelor dereglărilor din corp sau a bolilor), patologia (analizarea manifestărilor clinice și a efectelor asupra corpului), diagnosticul (identificarea problemelor), terapia (tratarea problemelor în vederea însănătoșirii corpului) sau profilaxia (acțiunile de prevenire a îmbolnăvirilor).

Știința medicinei se bazează pe multe științe conexe, începând cu anatomia, biologia, fizica sau chimia, până la fiziologie, farmacologie sau radiologie. În funcție de istorie și civilizații, avem două mari categorii ale medicinei: cea modernă (faptică) – fondată pe fapte și dovezi experimentale, specifică lumii occidentale și Europei răsăritene; respectiv medicina alternativă (cum este cea naturistă, de exemplu), practicată în special în zonele nedezvoltate sau în curs de dezvoltare, dar care, în multe situații, produce rezultate bune, ca și cea convențională (bazată pe produse farmaceutice, pe utilizarea statisticii și pe teorii ale studiului clinic).

Există două mari categorii de specialități clinice: chirugicale și medicale (de la anestezie și terapie intensivă, boli infecțioase sau cardiologie până la endocrinologie, pediatrie, neurologie sau dermatovenerologie). Pe lângă acestea, mai există specialități paraclinice (de exemplu medicina legală sau epidemiologia), dar și domeniul dentar. Cu alte cuvinte, medicina este un teritoriu extrem de vast, în care noile descoperiri sunt foarte numeroase.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Medicină

Adio lentilelor de contact colorate: ochii căprui pot fi transformaţi definitiv...

Doctorul american Greg Homer, din California,  susţine că poate folosi tehnologia laser pentru transformarea definitivă a ochilor căprui în ochi albaştri.

O proteină care stimulează țesutul adipos maro ar putea susține controlul...

O echipă de specialiști nutriționiști a Laboratoarelor de Cercetare Metabolică, de la Institutul de Științe Metabolice din cadrul Universității Cambridge, a identificat o proteină ce reglează activitatea țesutului adipos maro, cunoscut și ca grăsime bună, atât în creier, cât și în țesuturile organismului.

Realitatea augmentată le va permite astronauților să se opereze reciproc

O nouă aplicație a realității augmentate, Sistemul Chirurgical și de Diagnosticare Medicală Asistat de Computer ( CAMDASS ), de la ESA, le-ar putea permite astronauților să se trateze reciproc, aplicând grafice digitale asupra unui pacient real pentru a ghida diagnosticarea și chiar intervenția chirurgicală asupra acestuia. Noul sistem ar putea chiar să îmbunătățească telemedicina în țările lumii a treia, sau în diferite zone inaccesibile.

Un crab robotic va extirpa tumorile canceroase din stomacurile pacienților

Cercetătorii Spitalului Universitar Național din Singapore, coordonați de gastro-enterologul Lawrence Ho, au creat un robot miniatural asemănător unui crab, dotat cu un clește și cu un cârlig, ce este capabil să îndepărteze cancerele gastrice în fază primară fără să lase cicatrice la exteriorul corpului.

Interiorul nărilor indică precis ora decesului

Micuți cili din interiorul nărilor nasului omanesc continuă să puluseze chiar și după momentul decesului unei persoane. Cum acest puls încetinește cu o rată previzibilă, cunoscută, medicii legiști ar putea fi capabili să estimeze momentul morții cu o mai mare precizie bazându-se pe acest criteriu.

Un nou plămân artificial poate respira aer, nu doar oxigen pur

Cercetătorii din Cleveland au construit un plămân artificial atât de eficient încât poate respira aer obișnuit și nu doar oxigen pur, așa cum necesită versiunile actuale create în laborator ale organului cu pricina.

Secvenţele ADN din celulele tumorilor pot ajuta sistemul imunitar să atace...

Potrivit unui studiu efectuat pe şoareci de laborator, al cercetătorilor Şcolii Universitare de Medicină Washington, din St. Louis, publicat în revista Nature, anumite secvenţe ADN din celulele tumorale pot direcţiona sistemul imunitar spre distrugerea celulelor canceroase.

Cancerul care se transmite între specii a fost descoperit

video
O echipă de specialiști de la Centrul Medical Universitar Columbia au descoperit dovezi potrivit cărora există un anumit tip de cancer care se transmite...

A creat IBM un vaccin eficient împotriva tuturor virusurilor?

Virus
Dificultatea combaterii virusurilor precum Ebola și Zika vine tocmai din faptul că sunt foarte diferite între ele și în plus pot suferi regulat mutații...

O proteină naturală recent descoperită blochează HIV și alte virusuri ucigașe

O echipă de cercetători UCLA a identificat o proteină cu o largă plajă de proprietăți antivirale care ar putea fi folosită ca armă împotriva virusurilor patogene omenești, așa cum sunt HIV, Ebola, Henipavirusul și alte asemenea amenințări la adresa vieții omenești.