În cadrul proiectului Lazarus, oamenii de știință australieni au readus la viață și au reactivat genomul unei specii de broaște dispărute, folosind o tehnologie sofisticată prin intermediul căreia au implantat nucleul „mort” al unei celule a amfibianului respectiv în ovulul proaspăt al unei broaște dintr-o specie diferită.

Bizara broască Rheobatrachus silus, ce își folosea sistemul gastric ca pe un incubator, având trăsătura unică de a-și înghiți ouăle, clocindu-le în stomac și născând… pe cale orală, a dispărut în 1983. Dar, proiectul Lazarus a putut recupera nucleul celular al speciei din țesuturi recoltate în anii ’70 și conservate într-o ladă frigorifică timp de 40 de ani. Proiectul are ca obiectiv readucerea la viață a broaștei cu pricina.

În cadrul unor experimente repetate pe parcursul a cinci ani, geneticienii au folosit o tehnică de laborator cunoscută sub denumirea de „clonare terapeutică (biochimică)”. Specialiștii au extras ovule proaspete de la ruda îndepărtată Mixophyes fasciolatus, le-au dezactivat nucleele și le-au înlocuit cu unele decedate ale broaștei dispărute. Unele ouă au devenit zigoți și au început să se dividă și să se dezvolte într-o fază embrionară incipientă.

Deși niciunul dintre embrioni nu a supraviețuit mai mult decât câteva zile, testele genetice au confirmat că celulele divizate conțineau materialul genetic al speciei de broască dispărute. Acum, potrivit liderului proiectului Lazarus, prof. Mike Archer de la Universitatea din New South Wales în Sydney, echipa dispune de celule proaspecte crioprezervate ale broaștei dispărute care vor putea fi folosite în viitoare experimente de clonare. Rezultatele științifice ale proiectului urmează să fie publicate.

Foto: Peter Schouten