Materialul-minune al umanității își confirmă, încă o dată, polivalența: de această dată, derivatul bidimensional al grafitului le-a demonstrat cercetătorilor că poate transofrma apa sărată în apă dulce.

Recunoscut deja pentru capacitatea sa de a intra în componența procesoarelor ultra-rapide și în structura materialelor super-rezistente, pentru posibilitatea de a revoluționa tehnologia celulelor solare și de a spori competențele de stocare ale bateriilor, dar și pentru beneficiile antibacteriene, grafenul se arată acum adecvat și pentru desalinizarea apei de mare.

Procesul care face posibilă această realizare a fost dezvoltat de un grup de cercetătorii de la MIT, care a remarcat capacitatea grafenului de a permite construirea unei site extrem de precisă și de fină. Practic, structura atomică obișnuită a grafenului permite crearea unor orificii de orice dimensiuni, spre exemplu cât o singură moleculă de apă.

Cum moleculele de sare sunt puțin mai voluminoase decât cele de apă, doar acestea din urmă ar putea trece prin breșele cu pricina, de o parte a sitei rezultând apă potabilă și de cealaltă parte, sare. Desigur, acest tip de osmoză inversă a mai fost demonstrat în repetate rânduri, dar cu ajutorul unor echipamente mai greoaie și mult mai ineficiente, față de care metoda grafenului este de o mie de ori mai rapidă. Și totul, fără consum de energie, deloc.

Este evident că noua descoperire se poate dovedi de o mare importanță pentru toate țările lumii a treia și nu numai. Apa potabilă este o resursă mai puțin accesibilă decât ne dăm seama, dar cea sărată este din abundență și ar putea îndestula întreaga populație a planetei fără ca măcar să se observe.

Foto: Cohen-Tanugi and Grossman. ©2012 American Chemical Society