Lansată în 17 martie 2009, sonda GOCE (Gravity Field and Steady-State Ocean Circulation Explorer) a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) a încheiat un prim ciclu de măsurători al câmpului gravitaţional terestru. Rezultatele obţinute au fost anunţate în cadrul unei conferinţe organizate de Universitatea Tehnică din Munchen, Germania.

Oamenii de ştiinţă au prezentat o hartă detaliată a gravitaţiei terestre, realizată cu o precizie nemaiatinsă până acum. Studiul gravitaţiei terestre este fundamental pentru a înţelege procesele dinamice care au loc la suprafaţa şi în interiorul Pământului. O hartă precisă a gravitaţiei terestre este importantă şi pentru aplicaţii geodezice şi pentru definirea nivelului de referinţă al suprafeţei oceanelor, ceea ce permite o mai bună evaluare a circulaţiei curenţilor oceanici şi o măsurare precisă a nivelului oceanelor.

Conform site-ului ESA, profesorul Reiner Rummel, fost şef al Institutului pentru Geodezie Astronomică şi Fizică de la Universitatea Tehnică din Munchen a arătat că: „Primim în continuare date gradiometrice de la GOCE. La fiecare două luni, modelul câmpului gravitaţional pe care îl realizăm cu ajutorul lui GOCE devine din ce în ce mai bun.” Tot el a adăugat: „Acum a sosit timpul să utilizăm datele [obţinute cu ajutorul lui] GOCE pentru ştinţă şi aplicaţii [practice]. Sunt extrem de încântat de primele rezultate oceanografice. Ele ne arată faptul că GOCE ne poate oferi informaţii asupra circulaţiei oceanelor de o calitate fără precedent. Sunt convins că aceste rezultate ne vor ajuta să înţelegem mai bine dinamica oceanică.”

Animaţie realizată pe baza rezultatelor transmise de GOCE

După ce a colectat date despre gravitaţia terestră timp de 12 luni satelitul GOCE al ESA a ajutat la realizarea celui mai precis model al geoidului, care va putea fi utilizat în viitor pentru înţelegerea „funcţionării” planetei Pământ

Harta gravitaţională realizată cu ajutorul satelitului GOCE ne mai poate ajuta să înţelegem mai bine procesele care duc la producerea cutremurelor, cum a fost cel din Japonia. Acest tip de cutremur a fost provocat de mişcarea plăcilor tectonice aflate sub ocean, mişcări care nu pot fi observate direct din spaţiu. În schimb, această deplasarea creează o semnătură gravitaţională, care poate fi detectată de GOCE. Prin analiza ei putem înţelege mai bine procesele care anticipează cutremurele şi, în ultimă instanţă, am putea anticipa producerea unui cutremur devastator.

Mai trebuie menţionat faptul că orbita satelitului GOCE este una foarte joasă (el „zboară” la o altitudine medie de circa 260 km) şi din acest motiv el este frânat continuu în straturile superioare ale atmosferei. Pentru a opri căderea de pe orbită GOCE utilizează un motor ionic cu funcţionare continuă.

Sursa:  ESA