În urmă cu jumătate de veac, Iuri Gagarin devenea primul om care călătorea prin spaţiul cosmic. Care au fost întâmplările care au marcat acea zi în care un seamăn de-al nostru vedea Pământul aşa cum nu mai fusese văzut până atunci?

În ediţia de aprilie a revistei Ştiinţă & Tehnică, am prezentat pe larg aventura lui Gagarin, într-un dosar amplu care circumscrie atât provocările tehnice pe care “creierul” programului spaţial sovietic Serghei Koroliov a trebuit să le depăşească, cât şi numeroase detalii de culise, povestite de Gagarin însuşi, plus un fabulos jurnal complet al zborului.

Despre cosmonautul rus, Evgheni Evtuşenko spunea foarte frumos: \”Şi totuşi Gagarin a fost acela care a spus atât de simplu, într-un spirit atât de rusesc, \”Poehali!\” (Am plecat!), imprimând astfel Cosmosului un aer familiar, domestic. Dintre nenumăratele instrucţiuni pe care le primise, nu făcea parte aceea de a rosti acest cuvânt. El îl scăpase de la sine. Dar ce chip avea Gagarin!… Ales, desigur, şi el pe sprânceană, şi cu toate astea, unui asemenea chip nu i-ai fi putut afla conturul nici în cele mai secrete schiţe de desen. Părea că l-a creat însuşi Pământul, că l-a alcătuit din toate surâsurile de pe scoarţa sa, surâsuri care s-au mai păstrat ca prin minune printre atâtea zâmbete ironice şi batjocoritoare. Chipul lui Gagarin reprezintă însuşi zâmbetul Pământului trimis în Cosmos. (…)

Mai jos aveţi ocazia de a retrăi voi înşivă zborul epic al lui Gagarin, urmărind acest clip, realizat de First Orbit.org:

Zborul lui Gagarin este recreat cu mare exactitate din imagini surprinse de Stația Spațială Internațională, iar înregistrarea audio este cea originală.