La Observatorul Astronomic din cadrul muzeului ”Vasile Pârvan” din Bârlad a fost descoperit, în premieră, un fenomen ceresc foarte rar.

Conform comunicatului transmis de către muzeograful Dumitru Ciprian Vântdevară ”în data de 10 februarie 2015, am raportat o posibilă descoperire a unei supernove cu magnitudinea 16.5 într-o galaxie apropiată: Messier 101 (Pinwheel Galaxy), situată la aproximativ 21 milioane de ani lumină, pe teritoriul constelaţiei Ursa Mare”

Imaginea de mai sus a fost realizată în două perioade diferite, cu ajutorul telescopului principal al Observatorului Astronomic din cadrul Muzeului “Vasile Pârvan” din Bârlad. În noaptea de 10 spre 11 februarie 2015, muzeograful Dumitru Ciprian Vîntdevară a observat apariţia unui nou obiect pe unul din braţele galaxiei M 101 (este marcat în partea de jos a imaginii).

Observația a fost confirmată pe 13 februarie 2015 de către astronomul neozeelandez Stu Parker, care a utilizat un telescop din Spania. Abia pe 11 martie, într-o telegram astronomică, s-a obținut confirmare finală și, pe baza datelor spectrografice, s-a constatat că obiectul observat este o novă roșie luminoasă. Novele roșii luminoase (luminous red nova, LRN) sunt explozii stelare produse în urma fuzionării a două stele. Ele sunt caracterizate printr-o culoare roșie distinctă, cu o strălucire persistentă în zona infraroșie a spectrului electromagnetic. Așa cum spuneam, până în prezent au fost observate foarte puține nove de acest tip și din acest motiv există foarte multe necunoscute legate de ele. Orice nouă observație a unei nove roșii luminoase poate ajuta la elucidarea problemelor legate de mecanismele care intră în funcțiune în timpul acestui tip de catastrofă stelară

Observatorul astronomic din cadrul Muzeului ”Vasile Pârvan” devine astfel primul observator astronomic din România care a descoperit un asemenea fenomen ceresc.

Sursa: Observatorul Astronomical Muzeului „Vasile Pârvan”