În urma unei observări accidentale în laborator, cercetării Școlii Medicale Universitare Standford au descoperit o metodă prin care pot forța periculoasele celule imature numite limfoblaste, infectate de leucemie, să se „maturizeze” în celule imunitare inofensive, numite macrofage – care provin din anumite leucocite, numite monocite.

Leucemia acută limfoblastică tip B reprezintă cea mai frecventă formă de leucemie a copilului – aproximativ 80-85% din cazurile de leucemie -, așadar descoperirea unor posibile tratamente este în topul listei de priorități pentru medici.

Între aceștia se numără și Ravi Majeti, care, alături de colegii săi, a făcut descoperirea cheie după colectarea unor limfoblaste de la un pacient, pe care a încercat să îi țină în viață, într-un vas de cultură, prin orice mijloace.

Se pare că unele celule canceroase din cultură și-au schimbat forma și dimensiunile în cele specifice unor macrofage. Motivul acestei transformări a fost inițial un mister, până când Majeti și-a amintit de o veche lucrare științifică, prin care se demonstra că celulele B progenitoare ale puilor de șoareci deveneau macrofage atunci când erau expuse la anumiți factori de transcriere – proteine care se atașează anumitor secvențe ADN.

Celulele de tip B bolnave de leucemie sunt, în multe feluri, celule progenitoare forțate să rămână într-o stare imatură. Astfel, echipa lui Majeti a desfășurat experimente și a confirmat că metoda prezentată în lucrarea menționată ar putea fi folosită pentru a transforma limfoblastele umane în macrofage, care pot digera celulele canceroase și patogenii. Aceasta deoarece, provenind din celule canceroase, macrofagele cu pricina vor „cunoaște” deja semnalele chimice ale limfoblastelor, ceea ce le va ajuta să le identifice și să lanseze un atac imunitar asupra lor.

Mai departe, cercetătorii vor încerca să descopere un medicament care să determine același tip de reacție și care ar putea servi ca bază a unei terapii împotriva leucemiei. Un precedent în acest sens îl reprezintă acidul retinoic, folosit pentru tratarea unui cancer puțin diferit – leucemia promielocitică – și care transformă celulele canceroase în celule mature numite granulocite. Este singura terapie bine stabilită care maturizează sau diferențiază celulele canceroase, dar cercetătorii din toată lumea speră să identifice mai multe astfel de tratamente.

Sursa foto: Andreas Matzke/Shutterstock