Leucocitele, sau celulele albe, sunt celule ale sistemului imunitar care apără organismul de boli infecțioase și corpuri străine. Totuși, chiar și acești soldați organici pot fi dăunători la rândul lor organismului atunci când sunt produși fără noimă de măduva osoasă. Afecțiunea care determină un asemenea fenomen se numește leucemie și este considerată un cancer al sângelui, care ucide.

Până acum, se pare, deoarece oamenii de știință ai laboratoarelor Adaptimmune, din Abingdon, Marea Britanie și de la Universitatea din Maryland în Baltimore au descoperit o manieră de potențare a leucocitelor prin intermediul căreia toți cei 13 pacienți suferinzi de mielom tratați cu limfocite T modificate genetic, în cadrul unui studiu științific, și-au ameliorat simțitor starea.

Cancerele se dezvoltă adesea din pricina faptului că celulele T își pierd capacitatea de a urmări celulele tumorale, pe care în mod normal le distrug. Pentru a revigora acest proces de vânare, specialiștii au modificat genele limfocitelor T ale pacienților, codându-le astfel încât să dezvolte câte un receptor la suprafața fiecărei celule.

Astfel, celulele transformate au putut recunoaște și distruge proteinele denumite NY-ESO-1 și LAGE-1, localizate în celulele mielomice, dar nu și în cele sănătoase. Celor 13 pacienți li s-a administrat deopotrivă și tratamentul standard împotriva mielomului multiplu care determină producerea unor mari cantități de leucocite.

La trei luni de zile după intervenție, 10 dintre cei 13 indivizi erau în remisiune sau în pragul ei – o rată de răspuns de 77% – iar ceilalți prezentau reduceri drastice ale cancerelor lor. De unul singur, tratamentul standard favorizează o rată de răspuns între 33 și 69 de procente.

Numai timpul va spune dacă o singură injecție cu limfocite T modificate este de ajuns pentru tratarea mielomului dar, date fiind rezultatele promițătoare, Adaptimmune deja tratează alți 13 pacienți suferinzi de această afecțiune și speră să mai trateze și alții, cu tipuri de cancer diferite.