Noi descoperiri ale unei echipe internaţionale de cercetători indică dispariţia majorităţii Neanderthalienilor din Europa în urmă cu circa 50.000 de ani. Astfel, vechea teorie, potrivit căreia Europa era populată de sute de mii de oameni de Neanderthal până la sosirea Homo Sapiens, este contrazisă.

Noul studiu, publicat în Molecular Biology and Evolution, se întemeiază pe analize ADN, care indică dispariţia marii majorităţi a Neanderthalienilor din Europa în urmă cu 50.000 de ani. Un mic grup rămas a recolonizat Europa centrală şi de vest, unde ar mai fi supravieţuit circa 10.000 de ani, până la apariţia în zonă a omului modern, cu care au şi coexistat o scurtă perioadă de timp. Conform ultimelor descoperiri, omul modern şi-a făcut apariţia în Europa în urmă cu circa 45.000 de ani.

Analizând ADN-ul fosilelor din nordul Spaniei, savanţii au remarcat o variaţie genetică foarte limitată a Neanderthalienilor europeni în ultimii lor 10.000 de ani de existenţă, mult mai limitată decât a strămoşilor lor sau a oamenilor de Neanderthal din Asia: „descoperirea dispariţiei aproape complete a Neanderthalienilor în Europa înainte de contactul cu omul modern ne-a surprins complet. Aceasta indică o sensibilitate a lor mai mare de cât credeam la schimbările climatice care au avut loc în cadrul ultimei glaciaţiuni” afirmă profesorul Love Dalen, de la Muzeul Suedez de Istorie Naturală, din Stockholm.