O nouă analiză a virusului malariei, publicată în revista de specialitate American Entomologist, arată că temutul virus, care în prezent ucide peste 400.000 de persoane anual, nu a apărut acum 15.000 – 8 milioane de ani, așa cum se crezuse până acum. În fapt, malaria a apărut acum cel puțin 100 de milioane de ani și a afectat inclusiv dinzoaurii.

Astăzi, virusul malariei (Plasmodium) este purtat și răspândit de țânțarii anofeli, însă acum 100 de milioane de ani, acesta folosea cu totul alte insecte pentru a se răspândi și, evident, era vorba despre alte rădăcini ale malariei.

„Cele mai vechi forme ale malariei moderne au fost datate la 20 de milioane de ani, iar formele sale primare la cel puțin 100 de milioane de ani. Nu este exclus ca malaria să fie chiar mult mai veche”, afirmă George Poinar Jr., semnatar al studiului și cercetător în cadrul Universității de Stat din Oregon.

Poinar merge mai departe și afirmă că malaria ar putea fi unul dintre motivele dispariției dinozaurilor: „Este cert că o serie de evenimente catastrofale a avut loc acum 66 de milioane de ani. Însă la fel de cert este că declinul dinozaurilor începuse înainte de acestea și s-a întins pe zeci de mii de ani, ceea ce implică faptul că au existat și alți factori. Vorbim de momentul în care agenții patogeni, printre care și cel al malariei, se aflau în plină dezvoltare. Este foarte posibil ca malaria să fi reprezentat una dintre cauzele dispariției acestor uriași ai planetei”, afirmă cercetătorul american.

În anul 2015 au fost raportate 214 milioane de cazuri de malarie pe glob. Până în prezent, nu s-a descoperit un vaccin eficient împotriva acestei maladii.