NASA a folosit pentru prima dată un avion experimental purtând indicativul „X” în 1947, când X-1 a devenit primul avion care a depășit viteza sunetului. De atunci, acest indicativ a fost purtat de diverse aparate de zbor, prin care NASA a testat diverste tehnologii.

Iar acum, X-57 este primul avion electric experimental al agenției americane. Avion care mai primește și numele „Maxwell”, în onoarea fizicianului scoțian James Clerk Maxwell, care a făcut niște descoperiri considerate revoluționare în electromagnetism. Revoluționar se vrea și X-57, deoarece vorbim de un avion propulsat 100% electric, fără aportul vreunui motor alimentat cu kerosen sau alt tip de carburant.

Inginerii NASA au folosit ca bază un avion privat Tecnam P2006T. Cele două motoare convenționale, dar și aripile originale au fost înlocuite cu o aripă complet nouă, concepută astfel încât să poată fi integrate în ea nu mai puțin de 14 motoare electrice: două mari, în capete, pentru viteza de croazieră la mare altitudine, respectiv 12 mai mici (câte 6 pe fiecare parte), pentru manevrele de decolare și aterizare.

nasa-avion-electric-maxwell-x-57-stiinta-tehnica-1

În principiu, inginerii NASA se așteaptă ca, distribuind puterea necesară în acest mod, energia necesară pentru a propulsa avionul cu o viteză de croazieră de 175 mph (circa 280 km/h) va fi de 5 ori mai redusă decât în cazul unui avion similar, cu propulsie convențională. De asemenea, motoarele electrice sunt cu mult mai silențioase (deci se va rezolva problema zgomotului din zonele aeroportuare), iar costurile operaționale în sectorul avioanelor de mici dimensiuni s-ar putea reduce cu până la 40%.

Noul proiect X-57 Maxwell face parte din inițiativa New Aviation Horizons, care își propune ca, într-o perioadă de 10 ani, companiile aviatice să perfecteze tehnolologii care să asigure reducerea sau chiar eliminarea poluării din sectorul aviatic. Suntem curioși ce rezultate vor obține cei de la NASA cu noul lor avion electric experimental, americanii fiind foarte optimiști.