Este posibil ca nivelul ridicat al radiațiilor din spațiul cosmic să determine o depreciere accelerată a substanțelor active din medicamente.

Este concluzia trasă de cercetători și astronauți în urma constatării faptului că pastile și seruri pentru tratarea diferitelor afecțiuni ( cum ar fi migrenele sau infecțiile) au acționat adeseori necorespunzător asupra indivizilor umani aflați în mediu extraterestru.

Putem observa aproape întotdeauna pe prospectele medicamentelor cumpărate din farmacii indicația de a le păstra ferite de lumina Soarelui, depozitate în locuri uscate și răcoroase. Este vorba despre condiții adecvate de stocare a căror respectare garantează, în general, o valabilitate de până la doi ani a multor produse farmaceutice.

Este destul de facil aici, pe Pământ, să respectăm indicațiile farmaciștilor dar, în spațiul cosmic, acolo unde se manifestă fenomene precum radiația, vibrațiile intense, microgravitația și variațiile de temperatură și umiditate, toate într-un mediu bogat în dioxid de carbon, “misiunea” devine una dificilă.

Pentru a-și face o idee exactă despre efectele propriu-zise ale cosmosului asupra medicamentelor, mai mulți oameni de știință au decis să trimită, spre testare, la bordul Stației Spațiale Internaționale (SSI) patru cutii umplute cu 35 de sortimente medicamentoase. În paralel, au depozitat un set identic la sol, în condiții ideale, în cadrul Centrului Spațial Johnson.

Medicamentele “spațiale” au fost readuse pe Pământ la intervale diferite – unele după numai 13 zile, altele cu peste doi ani mai târziu (28 de luni, mai precis). În absolut fiecare caz, ele au prezentat un nivel al eficienței mult redus comparativ cu medicamentele omoloage rămase la sol. Acest lucru se traduce prin faptul că medicamentele pământene nu sunt folositoare în misiuni spațiale pe termen lung, așa cum ar fi, spre exemplu, prima misiune cu echipaj uman către Marte. Pentru a căpăta  eficiență și în spațiu, medicamentele vor trebui modificate, luându-se în considerare numeroasele și variabilele condiții de depozitare din cosmos.