Back
Înainte

SEN-ZA-ŢIO-NAL!

CNN, postul de televiziune care descoperă şi macină ştiri din toate-cele, de pe toată planeta, plonjează într-o emisiune recentă într-un „secret al lui Polichinelle”, adică unul dintre acele „mistere” cunoscute de o masă largă de cetăţeni – în cazul despre care vă vorbesc, de breslele oncologilor şi geneticienilor – dar… despre care nimeni nu prea are curajul să vorbească!

Subiectul de „breaking news” al CNN din 10 octombrie 2015 era, n-o să credeţi, nu unul dintre nenumărate atacuri teroriste, nu crizele Ucraina – Rusia şi ISIS ci… o proteină, pe numele său ştiinţific p53, un agent tumoral celular, adică un supresor de celule neoplasmatice.

Cancerul fiind al doilea ucigaş după atacurile cardiovasculare, ideea descoperiririi unor terapii împotriva cumplitei boli apare deci firească, chiar şi la un post cu înclinaţii politice cum este CNN. Numai că partea senzaţională a ştirii are legătură cu … elefanţii. Da, aţi citit bine, cu elefanţii, şi asta pentru că s-a observat că uriaşele pachiderme fac cancere foarte rar, deşi mediul în care trăiesc, mâlurile pe care le îngurgitează pentru a-şi curăţa sistemul digestiv, spălarea cu praf pentru a-şi ucide paraziţii ar trebui să facă din acest adevărat „rege al animalelor” o ţintă uşoară pentru haosul neoplasmatic distrugător.

Or, un studiu recent face lumină asupra cazului şi… dă speranţe în obţinerea unei tehnologii folositoare şi pentru oameni (o scurtă comparaţie între rata de mortralitate la om – 25% – faţă de elefant – doar 5% –justifică interesul cercetătorilor). O echipă de geneticieni de la UTAH University este convinsă că a găsit explicaţia: elefanţii au în molecula de ADN secvenţa care îi apără, stabilesc savanţii americani.

Mai exact, în molecula lor de ADN există 40 de cópii ale genelor care îl multiplică pe binefăcătorul p53 (în ADN-ul meu şi-al dumneavoastră – doar două astfel de còpii). Unde în ADN? Ei bine, exact în zona care se numeşte „junk DNA” (în traducere: gunoi ADN) şi care, până nu de mult, era considerată pur şi simplu inutilă funcţionării mirabilei molecule.

Dar încă o dată se dovedeşte că Natura nu construieşte nimic degeaba, căci în „junk DNA” funcţionează proteine pe post de „comutatoare” naturale, care permit dezvoltarea unor celule sau, dimpotrivă, opresc această dezvoltare, deci practic reglează metabolismul celular.

Dr. Joshua Schiffman şi echipa sa au prelevat mostre de sânge de elefant, din hematii au extras molecule de ADN, le-au manipulat „supresorii” şi au descoperit ce set de còpii ale lui p53 decide „sinuciderea” celulei mutante în care, eventual, se tranformă celula sănătoasă. Cum autodistrugerea celulei de neoplasm este categoric mai benefică pentru organul afectat decât tratarea ulterioară a tumorii neoplasmatice, cercetătorii au tras concluzia că o nouă terapie anti-cancer ar putea fi inspirată de Elephans maximus.

Mai exact, folosindu-l pe acest maximus, să găsim o metodă de prevenire a formării tumorilor, scoţând la bătaie gladiatori p53 care ucid celulele greşit replicate şi le opresc divizarea celor predispuse să devină mutante.

Iată cum o colaborare între minţi luminate de la UTAH University şi – surpriză – de la Ringling Bros Center for Elephant Conservation poate da rezultate extraordinare, scriu ziariştii de la Journal of American Medical Association şi întăresc, diseminând informaţia pe întreaga planetă, maeştrii jurnalişti de la CNN.

Dar colaborarea medicină umană – zoologie se află doar la începuturile ei, spun geneticienii, căci vieţuitoare ale Oceanului Planetar ar putea şi ele da o „mână de ajutor” în lupta lui Homo sapiens pentru cucerirea eternităţii.

Back