Un studiu al cercetătorilor spanioli, din cadrul Universităţii din Compostela, publicat în Genome Research, aduce dovezi ADN, potrivit cărora europenii au migrat spre Africa încă de acum 11.000 de ani.

Documentele istorice consemnau migraţii între cele două continente în perioada Imperiului Roman, a invaziei arabe sau a comerţului cu sclavi.

Însă, studiul cercetătorilor spanioli a identificat faptul că 35% din urmele genetice ale populaţiilor sub-sahariene provin de la europeni preistorici, sugerând faptul că migraţiile trans-continentale între Europa şi Africa au început cu mult înainte de consemnările istorice, încă de acum 11.000 de ani: „a fost o mare surpriză când am descoperit că mai mult de 35% din moştenirea genetică a sub-saharienilor are origini europene, datând dintr-o perioadă cuprinsă între 11.000 de ani în urmă şi începuturile Imperiului Roman” declară dr. Antonio Salas, de la Universitatea din Compostela, coordonatorul studiului.

Pentru a stabili aceasta, geneticienii au căutat în ADN-ul mitocondrial urme care să indice migraţia. ADN-ul mitocondrial se transmite direct de la mamă la făt, fără a conţine urme de ADN patern. Acesta dă caracteristicile diverselor populaţii, astfel că poate fi folosit la urmărirea mişcărilor de masă ale strămoşilor.

Cercetătorii nu ştiu încă motivele migraţiei preistorice, unul dintre scenariile plauzibile fiind fuga din calea glaciaţiunii, care încă la acea vreme afecta Europa.