Un nou studiu efectuat aduce dovezi solide că proteina anti-îmbătrânire, atât de promovată în unele reclame, nu funcţionează – s-a demonstrat că proteinele numite sirtuine nu pot creşte durata vieţii.

Până acum, experimente efectuate pe viermi şi musculiţe sugerau că o doză de astfel de enzime ar putea prelungi viaţa cu până la 50%.

Însă, noul studiu, publicat în Nature şi condus de David Gems de la Institutul de Îmbătrânire Sănătoasă de la University College, aduce dovezi solide că legătura de la cauză la efect dintre sirtuine şi o viaţă mai lungă este doar un miraj.

Gems şi colegii săi au reprodus testele care susţineau efectele benefice ale sirtuinelor, pentru a observa dacă efectele benefice susţinute pot fi atribuite şi altor factori decât „genei minune” (numită Sir2 la viermi şi muşte, respectiv SIRT1 la mamifere), concluzionând că „sirtuinele nu pot constitui cheia longevităţii, neavând nimic de-a face cu extinderea speranţei de viaţă.”

Problema experimentelor care demonstrau contrariul este că nu ţineau cont de diferenţele dintre organismele manipulate genetic şi cele „naturale” cu care erau comparate. Acest fapt a fost, de altfel, recunoscut inclusiv de conducătorul unora dintre aceste studii, Leonard Guarante, de la Institutul de Tehnologie Massachusetts.

Echipa de cercetători a lui Gems a creat şi o sirtuină sintetică pentru a observa dacă poate fi activată de resveratrol (moleculă găsită în vinul roşu care se părea că activează enzima). Rezultatul s-a dovedit a fi negativ.

Cu toate acestea, deşi sirtuinele nu pot fi elixirul tinereţii, ar putea avea alte beneficii. S-a observat în testele efectuate pe şoareci că au un rol protector împotriva afecţiunilor metabolice cauzate de grăsimile din alimentaţie ori de bolile bătrâneţii.