Dificultatea combaterii virusurilor precum Ebola și Zika vine tocmai din faptul că sunt foarte diferite între ele și în plus pot suferi regulat mutații care să genereze tulpini virale noi. Pentru a veni în întâmpinarea acestei situații, savanții caută întruna caracteristici comune ale virusurilor, pe baza cărora să poată dezvolta un vaccin omnipotent, capabil să lupte împotriva oricărei infecții. Acum, cercetătorii de la IBM și de la Institutul de Bioinginerie și Nanotehnologie din Singapore susțin că se apropie de această performanță.

Ei au creat o macromoleculă – o moleculă gigantă compusă din unități mai mici – care ar putea avea potențialul să blocheze multiple tipuri de virusuri, în ciuda numeroaselor variații genetice. Prognozele sunt premature, dar rezultatele înregistrate ar putea conduce la fabricarea unor medicamente inhibitoare de tulpinile virale mutante.

În experimentele lor, specialiștii au ignorat ADN-ul și ARN-ului virusurilor testate – care sunt în general țintele principale ale tratamentelor, deoarece le oferă organismelor caracteristicile pe care le au, dar tot ele tind să difere de la virus la virus și de la mutație la mutație.

În schimb, echipa de savanți s-a concentrat asupra glicoproteinelor – molecule mari atașate de exteriorul tuturor virusurilor și capabile să adere la celulele din corp – responsabile de îmbolnăvirea propriu-zisă. Macromolecula dezvoltată de cercetători atrage virusurile și se agață de aceste glicoproteine, neutralizându-le nivelurile de aciditate și sabotându-le capacitatea de a se reproduce.

Dar macromolecula mai are și o altă modalitate de atac – o monozaharidă numită manoză, care se atașează de celulele imunitare sănătoase (leucocite) și le concentrează împrejurul virusului, accelerând lupta împotriva infecției.

În cadrul testelor derulate de cercetători asupra virusurilor ca Ebola și denga (Febra denga), macromolecula a funcționat potrivit așteptărilor. Ea se lipește de glicoproteine, dezactivând abilitatea virală de infectare a celulelor sănătoase. De asemenea, și manoza s-a dovedit eficientă în stoparea virusurilor de a infecta leucocitele.

Pe termen scurt, cercetătorii consideră că macromoleculele descoperite pot fi folosite în șervețele sau detergenți antivirali. Mai departe, putem fi martorii producerii în masă a unui vaccin universal și omnipotent capabile să ne protejeze împotriva unei game largi de virusuri.