Cercetătorii Universității Tehnologice din Eindhoven (UTE), Olanda, au descoperit o metodă eficientă pentru cultivarea în laborator a țesutului muscular din structură musculară autentică.

Pentru reușita lor, oamenii de știință olandezi au speculat trasatura celulelor musculare de a se alinia automat atunci când sunt tensionate într-o direcție – manevră esențială pentru a putea să exercite o forță. Celulele endoteliale (ale vaselor de sânge) din cultura de laborator s-au grupat și ele automat încât să formeze noi vase sangvine atunci când țesutul muscular experimental a fost grupat unidirecțional, adică organizat.

Un aspect important al realizării a fost lipsa necesității de a adăuga factori de creștere biochimici pentru a inițializa procesul de formare. În general, aceste substanțe sunt esențiale pentru astfel de procese, iar acțiunea lor este dificil de controlat.

Și alți cercetători au mai reușit să construiască țesut muscular cu vase de sânge prin el, dar celulele  ambelor structuri erau dezorganizate în acele cazuri. Pentru ca muschii să aibă forță, trebuie ca toate celulele musculare să fie aliniate în aceeași direcție și au nevoie de vase de sânge pentru a primi oxigen și nutrienți.

Echipa UTE a produs țesutul muscular cu ajutorul unui amestec din celule stem precultivate și celule endoteliale (ambele recoltate de la șoareci) realizat într-o soluție gelatinoasă. Apoi, specialiștii au unit fragmentele de țesut cultiva, și le-au orientat într-o direcție comună. Celulele stem s-au preschimbat atunci în celule musculare capabile să exercite forță.

În plus, celulele vaselor de sânge s-au organizat încât să formeze vase de sânge, fără ca cercetătorii să adauge factori de creștere – celulele musculare au produs singure factorii de creștere necesari, ca rezultat al tensiunii la care au fost supuse. Alimentarea cu sânge prin vase înseamnă că în viitorul apropiat va fi posibilă hrănirea din interior a mușchilor construiți artificial, făcând posibilă cultivarea unor țesuturi mai ferme și mai consistente.

Desigur, obiectivul principal al tratamentului este acela de a le permite persoanelor care au pierdut țesut muscular, spre exemplu în urma unor accidente sau a intervențiilor chirurgicale pentru îndepărtarea tumorilor, să poată beneficia de restaurarea musculara nu doar cu rol cosmetic, ci mai ales funcțional.