Conferință YANN MAMBRINI transmisă online de la Ateneul Român, București, 13 decembrie 2021, ora 19

Sub Înaltul Patronaj al Majestății Sale Margareta, Custodele Coroanei Române, organizatorii Conferințelor de Crăciun de la Ateneul Român revin cu a noua conferință dedicată științei.

Organizatorii, Institutul Național de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”, Filarmonica „George Enescu”, Clubul Rotary București-Curtea Veche și UEFISCDI, vă invită să participați virtual la conferințaO istorie a universului de la Big Bang până astăzi … și dincolo”, susținută de Yann Mambrini.

Pentru a urmări conferința, folosiți linkul http://streams.live/embed/cdc2021

Yann Mambrini este director de cercetare-fizică teoretică la CNRS (Centrul Național de Cercetare Științifică al Franței) și membru al consiliului științific al CNRS. Autor a peste 100 de articole științifice, el este pasionat de timp, de natura lui și de măsurarea lui, în special de universul primordial care a fost subiectul său principal de cercetare de peste 15 ani.

Yann Mambrini este și membru al comitetului științific al Laboratorului de Fizică Teoretică al Universității Paris-Saclay și cercetător asociat la CERN. Este membru al comitetului director al departamentului de Știința Planetei și Universului (SPU) al Universității Paris-Saclay, profesor la școala doctorală a École Polytechnique și École Normale Supérieure, membru al comitetului științific a peste cinci conferințe internaționale și de trei ori câștigător al premiului de excelență științifică CNRS pentru munca sa de cercetare (2010, 2014 și 2018) și al premiului Societății Franceze de Fizică 2006.

A VEDEA UNIVERSUL INVIZIBIL

Acum știm că Universul nostru este format din energie întunecată și materie întunecată. Departe de a ne destabiliza, această observație ne îndeamnă să ne punem o întrebare fundamentală: ce este vizibil? Ce înseamnă „observă”? De la apariția fizicii cuantice și a principiului de incertitudine Heisenberg, știm că observarea unei particule înseamnă observarea consecințelor interacțiunii sale asupra mediului înconjurător. Efectuăm măsurători experimentale, colectăm date computerizate pe care le traducem sau le interpretăm ca fenomene fizice. Atunci cum deducem din ceea ce suntem făcuți?

Însăși natura spațiu-timpului, invizibilă, este totuși determinată de ecuații precise pe care Einstein și le-a imaginat în urmă cu mai bine de un secol. Combinând invizibilul matematic și cel observațional, putem reuși să repetăm istoria Universului de la origini până în prezent. Istoria noastră se va intersecta cu materia întunecată, neutrini, teoria stringurilor și dimensiuni suplimentare. Astfel vom avea o panoramă completă a nivelului nostru de cunoaștere a acestei lumi invizibile care ne înconjoară și ne structurează.

PRIMUL MILIARD DE ANI AL UNIVERSULUI – O CRONOLOGIE ÎN TREI PAȘI

Se estimează că cele mai timpurii etape ale existenței universului au avut loc acum 13,8 miliarde de ani, cu o incertitudine de aproximativ 21 de milioane de ani la un nivel de încredere de 68%.

1.    ÎNCEPUTUL (?) UNIVERSUL FOARTE TIMPURIU – PRIMA PICOSECUNDĂ

Prima picosecundă (10−12, o trilionime de secundă) a timpului cosmic include:

·         epoca Planck, în timpul căreia este posibil ca legile fizicii așa cum le cunoaștem în prezent să nu se aplice;

·         apariția progresivă a celor patru interacții/fundamentale cunoscute (mai întâi gravitația, apoi interacțiile electromagnetică, slabă și tare);

·         expansiunea spațiului;

·         suprarăcirea universului încă extrem de fierbinte din cauza inflației cosmice.

Se crede că micile „valuri” (ripples) care apar în Univers în această etapă sunt baza unor structuri la scară mare care s-au format mult mai târziu.

Există niveluri diferite de înțelegere a diferitelor etape ale universului foarte timpuriu.

Ceea ce s-a întâmplat însă încă și mai înainte se află dincolo de capacitatea de înțelegere a experimentelor și a posibilităților actuale ale fizicii particulelor. Această perioadă poate fi totuși explorată prin alte mijloace…

2.    UNIVERSUL TIMPURIU – PRIMII 370.000 DE ANI

Inițial, diferite tipuri de particule subatomice se formează în etape. Aceste particule includ cantități aproape egale de materie și antimaterie, așa că cea mai mare parte se anihilează rapid, lăsând un mic exces de materie în univers.

~ 1s Decuplarea neutrinilor; formarea găurilor negre primordiale; primele particule subatomice, (p) protonii și (n) neutronii.

~ 2 min   nucleosinteza: 25% de protoni și neutroni fuzionează în elemente grele (D, He).

~ 20 min   Universul este o plasmă opacă.

~ 18 ka Recombinare (electronii și protonii devin legați în atomi neutri de hidrogen).

~ 370 ka Se încheie formarea atomilor de hidrogen neutru. Atomii eliberează fotoni (decuplarea fotonilor):  pentru prima oară Universul devine transparent. Acești fotoni pot fi detectați și astăzi în ceea ce se numește CMB – Fondul Cosmic de Microunde (CMB). Aceasta este cea mai veche observație pe care o avem în prezent despre univers.

3.    ~ 370 ka – 1Ga UNIVERSUL ÎNTUNECAT (Dark Ages) – FORMAREA MARILOR STRUCTURI COSMICE

Universul este transparent, dar norii de hidrogen colapsează lent, formând stele și galaxii, așa că nu avem noi surse de lumină în afara fotonilor eliberați în timpul decuplării (vizibili astăzi în CMB) și emisiile radio de 21 cm emise ocazional de atomii de hidrogen.

Astfel, după aprox. 3Mani Universul rămâne fără lumină vizibilă: începe Evul Cosmic Întunecat.

~ 200-500 Ma primele generații de stele și galaxii; se formează: clusteri și superclusteri de galaxii, galaxii pitice și probabil quasari.

Între 250-500Ma are loc reionizare treptată care va fi completă între 700–900 Ma, urmând apoi să se diminueze în jurul vârstei de 1Ga a Universului.

***

După acest prim miliard de ani de evoluție, universul este practic cel în care trăim în prezent.

Dar după prezentul „NOSTRU”?

Ce s-ar putea întâmpla „atunci” vom afla de la Yann Mambrini luni seara, 13 decembrie, ora 19:00, care va transmite live de la Ateneul Român.

Pentru înscrierea la conferința online, vă rugăm să trimiteți e-mail către dl. Andrei Dorobanțu, andreidorobantu@yahoo.com.

***