Se pare că da. Fără să ne dăm seama, am putea fi capabili să detectăm în mod natural câmpul magnetic al Pământului, grație unui compus chimic prezent în aparatul nostru ocular. Sau, cel puțin, reușeam acest lucru cândva în trecut.

Se cunosc destule animale cu abilitatea de a percepe geomagnetismul, o caracteristică pe care o folosesc atât pentru a naviga, cât și pentru a vâna. Proteinele denumite criptocromi, specifice regnurilor vegetal și animal împrumută această abilitate câtorva specii.

Proteinele în cauză sunt asociate cu ritmul circadian (ceasul biologic) al animalelor și plantelor, iar studii recente au demonstrat că ele facilitează folosirea luminii ca pe un localizator geomagnetic.  Acum, cercetări amănunțite au indicat posibilitatea ca acești criptocromi să se manifeste și în retina umană în sensul detectării geomagnetismului.

În cadrul unui experiment, neurocercetătorii Universității din Massachusetts au luat o versiune umana de criptocrom 2 și au inserat-o într-o drosophilă căreia îi fusese extrasă propria versiune a proteinei. Percepția magnetică a drosophilei a fost  restaurată.

Probabil că în zilele noastre această abilitate nu mai funcționează, deoarece nu prea auzim de oameni care să călătorească ghidându-se strict după liniile de câmp magnetic, dar este posibil ca în trecut proteinele despre care vorbim să le fi fost utile strămoșilor noștri pentru navigare, cred cercetătorii.

Mecanismul detectării geomanetismului de către ființe funcționează prin aceea că electronii din moleculele criptocrome vin în perechi întrețesute, iar câmpul magnetic al planetei probabil generează o oscilație a unuia dintre acești electroni. Ca răspuns, o reacție chimică îi permite, spre exemplu, unei păsări, să observe câmpul magnetic în culori, potrivit unei teorii enunțate vara trecută de cercetătorii Universității din Innsbruck, Austria.

Credit foto: jonycunha via Flickr