Acasă PĂMÂNT Paleontologie

Paleontologie

Prin paleontologie se înțelege știința care se ocupă cu studiul complex al organismelor fosile animale și vegetale descoperite în sedimentele scoarței terestre. În general, vorbim despre animale și plante extincte, care au trăit pe Pământ în epocile anterioare celei actuale, așa încât cercetările paleontologice au o importanță deosebită pentru a înțelege evoluția vieții și schimbările la care aceasta a fost supusă până acum.

Ca știință, paleontologia este strâns legată de geologie, deoarece studiază fosilele conservate în depozitele sedimentare ale scoarței terestre, necesitând cunoștințe aprofundate în acest domeniu, dar și de biologie, datorită formelor străvechi de viață pietrificate, a căror analiză relevă informații despre cum funcționau organismele și cum erau influențate de mediu și de alți factori.

Fosilele există într-o gamă variată, de la urme ale părților din animale sau plante pietrificate până la urme ale activității acestora (excremente, adăposturi) sau chiar insecte prinse captive în rășini și astfel conservate. Munca paleontologilor este minuțioasă, fosilele fiind extem de sensibile la expunerea necorespunzătoare la actualele condiții de mediu.

În ultimii ani, paleontologia a început să beneficieze de aportul noilor tehnologii de analiză neinvazivă, iar noile descoperiri din domeniul medical (cum ar fi analiza ADN) duc la o evoluție constantă a nivelului de cunoștințe.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Paleontologie

Regele nebun al planetei

regele-nebun-1
S-a vorbit atât de mult despre inteligența și forța creativă a speciei umane încât aceste atribute au devenit un veritabil laitmotiv atunci când ne autocaracterizăm și...

Mister vechi de 320 de ani, rezolvat cu ajutorul ADN-ului

Cercetătorii de la Universitatea din Adelaide au reușit să dea răspunsul unuia dintre cele mai mari mistere ale istoriei evoluției speciilor... originea speciei extincte a lupului din Insulele Falkland și modul în care aceasta a ajuns să fie singura specie de mamifer de pe insulele izolate la peste 460 de kilometri de masa continentală a Americii de Sud.

O nouă specie de dinozaur ar putea fi veriga lipsă a...

Paleontologii de la Institutul Smithsonian au anunțat descoperirea unei noi specii de dinozaur, cu dentiție proeminentă și de statura unui câine mare, pe nume Daemonosaurus chauliodus, cel despre care cred că ar putea face legătura între dinozaurii prădători din Argentina și Brazilia de astăzi și mai târziile specii teropode, cum ar fi Tyrannosaurus rex.

Cum au ajuns dinozaurii să posede gâturi atât de lungi?

Cele mai mari creaturi care au călcat vreodată pe Terra au fost, fără doar și poate, sauropodele. Aceeași vegetarieni gigantici posedau, de asemenea, cele mai lungi gâturi întâlnite la vreo viețuitoare terestră. Cum se explică acest fapt?

Strămoşul mamiferelor a fost găsit în China

Recent, a fost găsit pe teritoriul Chinei, cel mai „bătrân” strămoş al majorităţii mamiferelor de azi. Animalul, botezat „străbunica”, a trăit în urmă cu 160 de milioane de ani.

O salamandră de mărimea unei mașini, prădătorul de top de acum...

Fosilele excavate pe locul unui lac preistoric (acum secat) din Portugalia susțin ideea că amfibieni asemănători salamandrelor de azi ocupau aceeași nișă cu crocodilii actuali, fiind unii dintre prădătorii de top de la începutul Triasicului, acum 220 de milioane de ani, se arată într-un studiu publicat în Journal of Vertebrate Paleontology.

Scheletul bizarului crocodil încoronat, descoperit în Munții Urali

crocodil încoronat
Estemmenosuchus uralensis (termen care se traduce prin „crocodilul încoronat”) este una dintre cele mai bizare creaturi care a trăit vreodată. Apărut în Permian, acum...

Fosilă remarcabilă a unui animal de acum 520 de milioane de...

Marea Explozie a Vieții din Cambrian este și, cu siguranță, va rămâne pentru multă vreme un mister. Petrecută acum peste 500 de milioane de ani, acea veritabilă revoluție a vieții din oceanele și mările lumii preistorice a vrut parcă să aducă la lumină toate formele posibile pe care le poate lua un organism viu.

Încă un motiv al extincţiei dinozaurilor – în ciuda mărimii lor...

De ce mamiferele au ajuns stăpânii planetei după evenimentele catastrofice din urmă cu 65,5 milioane de ani ce au dus la dispariţia dinozaurilor? Conform unui nou studiu, datorită modului de înmulţire: mamiferele mari puteau avea pui de dimensiuni mai mari, în timp ce dinozaurii aveau o limitare fizică cu privire la dimensiunea ouălor şi implicit a puilor.

Prima colonie de păsări din Mezozoic, descoperită în Transilvania

Paleontologii au descoperit ceea ce pare a fi prima colonie de păsări din istorie, datând din perioada Mezozoicului, pe actualul teritoriu al României, în apropiere de municipiul Sebeş.