Medicul James Bradner și colegii săi de la Institutul Oncologic Dana-Farber, dezvoltat în cadrul Harvard, au descoperit o moleculă care poate conduce la obținerea primei pilule contraceptive bărbătești eficiente. Aceasta ar putea fi pregătită pentru testare în aproximativ un an.

Brander lucra inițial cu o moleculă inhibitoare capabilă să manipuleze celulele canceroase încât acestea să își „uite” natura malignă. În mijlocul proiectului, cercetătorul a descoperit că molecula cu pricina, intitulată JQ1, poate de asemenea inhiba o proteină esențială pentru fertilitate.

În cadrul studiilor de reproducere la șoareci, JQ1 a manifestat un efect de sterilizare complet și reversibil la masculi fără a afecta colateral nivelurile de testosteron sau tiparele de împerechere ale acestora și fără a determina defecte de naștere evidente la progenituri. Cu alte cuvinte, se poate spune că Brander și colegii săi au descoperit „sfântul graal” al contracepției masculine.

Deoarece JQ1 este o „ moleculă mică”, ea poate traversa fluxul sanguin până când ajunge în testicule. Odată aflată acolo, molecula aderă la BRDT, o proteină integral implicată în producerea spermei. Atunci când acest lucru se întâmplă, celulele respective pur și simplu uită cum să mai fabrice spermă matură.

Rezultatul este o diminuare a producției de spermă și mobilitate redusă a spermatozoizilor, determinând un efect contraceptiv complet. Potrivit lui Bradner, molecula poate fi administrată sub formă de pastilă, injectabil, sau prin aplicare locală.

„Nu mai târziu de anul viitor am putea proba efectele tratamentului la oameni. Iar molecula încă mai promite rezultate și în cazul tratării cancerului. Ceea ce era initial un proiect secundar în laborator a devenit acum principalul nostru obiect de studiu”, susține Bradner.