Atunci când cercetătorii au trimis semințe de Arabidopsis thaliana la bordul Stației Spațiale Internaționale în 2010, micile flori albe în care acestea aveau evolueze nu trebuiau să servească unui scop decorativ, ci erau subiectul unui experiment de studiere a modului în care rădăcinile florei se dezvoltă în imponderabilitate.

Gravitația are o influență importantă asupra creșterii rădăcinilor, dar specialiștii au descoperit că plantele lor „spațiale” nu au avut nevoie de ea pentru a prospera. Astfel, semințele de la bordul ISS au germinat rădăcini-vlăstari care s-au comportat așa cum ar fi făcut-o pe Pământ – îndepărtându-se de sursă pentru a căuta nutrienți și apă exact după același tipar observat în condiții de gravitație.

Echipa de cercetarea de la Universitatea Florida, din Gainesville, consideră că această abilitate este relaționată cu trăsătura intrinsecă a unei plante de a se orienta pe măsură ce se dezvoltă. Deoarece plantele orbitau planeta la altitudinea de circa 350 de kilometri atunci când au înflorit, experimentul fondat de NASA sugerează că acestea rețin un instinct terestru chiar și atunci când nu sunt ghidate de gravitație.

Florile au fost crescute în vase petri, în mediul unui gel bogat în nutrienți, iar rezultatele înregistrate le dau de înețeles specialiștilor că anumite manifestări ale plantelor despre care credeau până acum că sunt condiționate de gravitație nu au de fapt nicio legătură cu forța de atracție. Descoperirea alimentează perspectiva cultivării plantelor agricole în Spațiu și chiar pe alte planete, sau măcar în microgravitație – în timpul unei misiuni îndelungate spre Marte, spre exemplu, consideră specialiștii.

Foto: NASA