Analiza unei fosile aparţinând unui plesiozaur gestant, veche de 78 milioane ani relevă faptul că giganticele reptile, coabitante cu dinozaurii, năşteau puii vii, nu depuneau ouă.

FosilaPolycotylus latippinus, prima descoperită aparţinând unui plesiozaur gestant, măsurând 5 metri lungime, a fost excavată în urmă cu 20 de ani în Kansas, SUA, de atunci aşteptând să fie analizată la Muzeul de Istorie Naturală din Los Angeles.

Abia în urmă cu doi ani, când cercetătorii au început să asambleze fosila au realizat că de fapt analizează două animale distincte: un plesiozaur adult şi unul infant.

Autorii studiului afirmă că este puţin probabil ca puiul să fi fost mâncat de plesiozarul adult, micuţele sale oase neindicând vreo urmă de muşcătură, scheletul său uşor, nedezvoltat sugerând un animal dezvoltat doar parţial. Descoperirea este primul indiciu direct către susţinerea teoriei naşterii de puii vii, potrivit paleontologului Adam Smith, de la Centrul Thinktank al Muzeului de Ştiinţe din Birmingham.

Pentru mai mult de două secole paleontologii au speculat diverse teorii cu privire la modul de reproducere al giganticelor creaturi. De altfel, mulţi susţin că plesiozaurul era un animal mult prea greoi pentru a putea ajunge la mal să depună ouă pe plajă.

„Ce este cel mai surprinzător lucru descoperit la această fosilă este că plesiozaurii se reproduceau în mod diferit de alte reptile marine – năşteau un mare pui viu, în loc să depună ouă cu mulţi pui mai mici”, susţine Frank O’Keefe, de la Universitatea Marshall din Huntington, SUA. De exemplu, rudele apropiate ale lui latippinus, precum notozaurii, aveau în medie trei urmaşi simultani.

Mergând mai departe cu presupunerile, analizând şi comportamentul animalelor marine contemporane, care nasc un singur pui mare, dr. O’ Keefe şi colegul său de la muzeu, Luis Chiappe, consideră că, la fel ca dinozaurii de uscat, şi plesiozaurii procurau hrană pentru puii lor şi îi îngrijeau. Totuşi, având în vedere că urmele fosile nu pot oferi asemenea detalii, aceste presupuneri nu pot rămâne decât la stadiul de speculaţii.