Această premieră medicală reprezintă primul transplant efectuat în România cu propriile celule stem recoltate la naștere. Pentru prima dată în țara noastră, un copil diagnosticat cu tulburări din spectrul autismului a fost beneficiarul unui transplant cu celule stem. Fetița se simte bine post-transplant și va fi în continuare monitorizată de catre echipa medicală, pentru a urmări evoluția clinică.

Autismul este considerat un spectru de tulburări de dezvoltare neuropsihiatrică, cu o largă paleta de manifestări. Cauzele rămân deocamdată necunoscute. Autismul înregistrează o creștere a incidenței în întreaga lume. Spre exemplu, în SUA, 1 din 59 de copii sunt diagnosticați cu tulburări din spectrul autismului, conform datelor publicate în 2018 de către CDC (Centers for Disease Control and Prevention). Față de statisticile din 2012, se înregistrează o creștere de 15% a prevalenței bolii, conform CDC.

Proba a fost recoltată în anul 2014 utilizând serviciile Stem Sure, apoi procesată prin separare celulară și criogenată timp de 4 ani, până la momentul la care a fost solicitată spre utilizare de către părinți. Părinții au luat decizia de a efectua transplantul autolog (transplant ce utilizează celulele proprii) în București. Transplantul a avut loc în prima săptămână a lunii februarie 2019.

Etapele transplantului

• Pregătirea documentației

În luna decembrie a anului 2018, părinții au transmis către Stem Sure solicitarea de eliberare a probei de celule stem recoltate la naștere pentru a fi utilizată în transplant. A urmat apoi completarea documentației medicale din partea echipei ce a efectuat transplantul, pentru a certifica faptul că proba urmează a fi utilizată în condiții medicale proprii diagnosticului, în cazul de față, autism.

• Testarea și validarea probei

A urmat etapa de verificare a parametrilor probei (număr de celule nucleate din probă, număr de celule stem, viabilitatea celulară, markeri infecțioși, sterilitatea probei) precum și validarea sursei probei prin testarea genetică HLA.

Colegii din bancă au răspuns prompt tuturor solicitărilor echipei medicale din România. Documentația probei a fost pregătita și pusă la dispoziția echipei medicale, făcând astfel posibilă pregătirea în detaliu, pas cu pas, a procedurii de transplantare.

Cum toate testările au arătat faptul că proba îndeplinește criteriile de calitate pentru a fi folosită în siguranță în transplant, a început următoarea etapă.

• Transplantarea probei

Transplantarea probei de celule stem a avut loc la un spital privat din București. Specialiștii din bancă au pus la dispoziția echipei medicale protocolul de decriogenare, apoi protocolul de transfer al probei de celule stem din recipientul unde proba a fost stocată în cursul ultimilor 4 ani în recipientul pentru transplant, precum și protocolul medical de aplicare a probei. Toți pașii transplantului au fost prezentați clar și în detaliu, facilitând desfășurarea în condiții perfecte a procedurii.

Înainte de momentul propriu-zis al transplantării, proba a trecut printr-o ultimă verificare a calității sale – a fost reverificat numărul de celule din probă după decriogenare. Rezultatul este unul foarte bun: proba și-a păstrat caracteristicile de celularitate de la momentul recoltării pe toată durata stocării probei în bancă. Este un rezultat care ne bucură și cu care ne mândrim, deoarece certifică faptul că procedura de procesare și apoi stocare în bancă este o procedură de cea mai bună calitate posibilă.

„Familia a căutat soluții pentru situația cu care se confruntă. Astfel, a ajuns la decizia de a utiliza proba de celule stem recoltată la naștere prin intermediul Stem Sure.

Tratamentul cu celule stem pentru autism este un tratament inovator nestandardizat, de care beneficiază copii din întreaga lume încă de câțiva ani. Centrul Medical Duke University din SUA este cunoscut în intreaga lume pentru rezultatele bune pe care le-a obținut în tratamentul cu celule stem al copiilor cu autism.

Ne dorim din suflet ca și în acest caz, pacientul nostru să obțină rezultatele foarte bune post-transplant pe care le așteptăm ca urmare a experienței internaționale pe care o cunoaștem de la centre medicale precum cel amintit!”

(dr. Bogdan Ivănescu, Director General „Stem Sure”)

„Motivul pentru care părinții au decis să recolteze celulele micuței la naștere, acum 4 ani, a fost dorința de a avea opțiuni de tratament de-a lungul timpului. Iar acum au putut beneficia de acest tratament inovator.

Fiind prima probă eliberată de Stem Sure, și pentru noi a fost o premieră. Dar totul a decurs bine. Ne bucură faptul că fetița se simte bine post-transplant. Sperăm ca rezultatele vor fi foarte bune și că se vor observa rapid!”

(dr. Bogdan Ivănescu, Director General „Stem Sure”)