Pe 27 septembrie, la 02:14 ora României, componenta NASA DART a misiunii internaționale AIDA s-a ciocnit intenționat de cel mai mic asteroid din sistemul binar Didymos. ESA va trimite ulterior misiunea HERA spre cei doi asteroizi, pentru a observa în detaliu ce s-a întâmplat în urma impactului. La Misiunea Hera participă și România.

65803 Didymos este format din asteroidul principal și satelitul acestuia, numit Dimorphos. 65803 Didymos este ținta misiunii internaționale AIDA (Asteroid Impact and Deflection Assessment), cu cele două componente ale sale: componenta americană DART, responsabilă de ciocnirea de asteroid, și cea europeană HERA care va observa asteroidul în detaliu. Misiunea Hera va măsura masa asteroidului, compoziția acestuia, va analiza craterul provocat de coliziune și ne va ajuta să înțelegem mai bine asteroizii.

În cadrul testului de azi, o sondă spațială de 570 de kilograme a ajuns în mod autonom până la un asteroid țintă, lovindu-se de aceasta în mod intenționat cu o viteză de aproximativ 22,530 km/s, pentru a-i încetini foarte puțin viteza orbitală. Cercetătorii se așteaptă ca impactul să scurteze orbita lui Dimorphos cu aproximativ 1%, adică aproximativ 10 minute.

“Am asistat astăzi la primul impact kinetic al unei sonde cu un asteroid, parte a primului test de apărare planetară. Suntem astfel mai aproape de a dezvolta la nivel internațional capacitatea de a ne apăra de asteroizi, iar România face parte din acest efort global” a declarat Dr. Fiz. Marius-Ioan Piso, Președintele Agenției Spațiale Române (ROSA).

Misiunea europeană Hera, ce va fi lansată în 2024, își va începe călătoria spre Dimorphos pentru a realiza un studiu detaliat în urma impactului. Hera va strânge date foarte importante precum dimensiunea craterului, masa lui Dimorphos, compoziția și structura sa internă. Aceste noi informații vor transforma experimentul DART într-o tehnică foarte bine înțeleasă, repetabilă, ce ar putea fi aplicată la un moment dat într-o situație care nu mai este un test.

România va furniza câteva elemente esențiale în succesul componentei europene. Expertiza românească va ajuta Hera să ajungă la asteroid și să măsoare foarte precis deviația acestuia în urma impactului cu DART. De asemenea, va sprijini unul din primii doi cubesats deepspace ai ESA să se apropie de asteroid.

Despre „ochii” misiunii Hera fără de care aceasta nu s-ar putea ghida și manevra corect, realizați cu implicarea GMV România puteți citi aici.

Despre altimetrul misiunii Hera — realizat cu aportul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronică – INOE2000 — care va măsura devierea asteroidului puteți citi aici.

Despre creierul misiunii Hera, a cărui bună funcționare va fi testată cu echipamente realizate în România de către ATOS Romania găsiți mai multe detalii aici.

Faptul că ESA a selectat entități românești în apelurile competitive pentru participare la misiunea Hera este o dovadă a creșterii capabilităților din țară, precum și a eforturilor depuse de ROSA în ultimii ani de a stimula participarea la programele ESA”, a declarat Dr. Fiz. Marius-Ioan Piso, Președintele Agenției Spațiale Române (ROSA).

Asteroidul Didymos (dreapta jos) și satelitul său, Dimorphos, la aproximativ 2,5 minute înainte de impactul cu NASA DART. Credit: NASA/Johns Hopkins APL