O echipă de paleontologi de la Academia Chineză de Științe din Beijing a anunțat descoperirea celor mai vechi foliculi ovarieni în fosilele a trei păsări de la începutul Cretacicului, mai precis de acum 125 de milioane de ani, informație publicată în revista de specialitate Nature.

Cea mai bine conservată dintre cele trei păsări preistorice aparține unei specii cunoscute, Jeholornis, în timp ce celelalte două sunt prea deformate pentru ca specialiștii să se poată pronunța deocamdată asupra originii lor. Astfel de fosile sunt extrem de rare, cu atât mai mult cu cât cele aflate în discuție sunt singurele care prezintă atare particularități. Este adevărat că numeroase specii pre-aviare, numite maniraptori (în esență, dinozauri zburători) au fost descoperite în ultimii ani, însă cele aparținând primelor păsări sunt deosebit de rare, fapt ce a îngreunat înțelegerea procesului evolutiv care a dus la desprinderea grupului păsărilor din cel al dinozaurienilor.

Toate cele trei fosile prezintă ceea ce par a fi nu doar ovare ci și foliculi ovarieni (structuri în formă de săculeț ce protejează ouăle aflate în formare). Numărul lor mare indică faptul că păsările preistorice depuneau mai multe ouă decât păsările moderne. De asemenea, paleontologii chinezi au descoperit că oasele acestor păsări primitive erau încă în formare, ceea ce înseamnă că acestea erau capabile de reproducere la o vârstă mai fragedă decât păsările de astăzi.

Totuși, este nevoie de teste suplimetare pentru a confirma ipoteza specialiștilor de la Academia de Științe din Beijing, mai ales că aceștia au dedus prin eliminare prezența foliculilor ovarieni. Aceștia susțin că rămășițele despre care ei presupun că ar fi foliculi nu pot fi nici pietre și nici semințe, poziția lor și modul în care s-au fosilizat ducându-i la această concluzie.

Sursa:Phys.org, Nature