Competențele cognitive precum învățarea și memoria se diminuează direct proporțional cu vârsta pentru toți indivizii, declinul căpătând valențe tragice prin manifestarea maladiei Alzheimer, tot mai des întâlnită la pacienții umani.

Oamenii de știință de la Școala de Medicină a Centrului Universitar San Antonio pentru Știința Sănătății, din Texas cercetează o metodă de prevenire a deprecierii neuronale și ar fi obținut deja rezultate promițătoare folosind un medicament cu origini polineziene.

În cadrul experimentelor, cercetătorii au adăugat agentul imunosupresor denumit „rapamicină” (sirolimus) dietei unor șoareci sănătoși de-a lungul întregii durate de viață a rozătoarelor. Rapamicina, un produs bacterian extras initial din solul Insulei Paștelui, a sporit abilitățile de învățare și de memorare ale șoarecilor tineri, inhibând denaturarea acelorași facultăți în cazul șoarecilor bătrâni, potrivit studiului.

Mai mult, medicamentul a redus nivelurile anxietății și ale tendințelor depresive la șoareci, cele două manifestări psihologice fiind factori de sabotare a performanțelor cognitive și în cazul oamenilor.

La cobai, efectul antidepresiv al rapamicinei le-a imprimat acestora un comportament mult mai bătăios și o ambiție sporită de a ieși din situații limită, față de manifestarea lor normală de resemnare în asemenea context.

Efectele medicamentului s-au constatat în cazul tuturor categoriilor de vârstă, de la șoarecii adolescenți (4 luni), până la șoarecii maturi (12 luni) și cei bătrâni (25 de luni). Cercetătorii au măsurat nivelurile a trei neurotransmițători ai „stării de bine”: serotonină, dopamină și noradrenaliă.

Toate au fost semnificativ sporite în zona mediană a creierelor șoarecilor tratați cu rapamicină, indicând modul în care substanța acționează asupra resurselor cognitive. În mod normal, la oameni, rapamicina este un agent antifungic utilizat în cazul pacienților care au suferit transplanturi pentru a preveni respingerea organelor noi.

Foto: Shutterstock