Revista Știință & Tehnică nr. 66, mai 2017

Din 22 mai, la toate punctele de difuzare a presei, vă așteaptă cea mai citită și îndrăgită revistă de popularizare a științelor din România, Știință & Tehnică, ediția cu numărul 66/2017.

Oricât de mult am crede că am avansat din punct de vedere al înțelegerii lumii noastre și a tot ceea ce ne înconjoară, timpul în care monștrii, dragonii sau zânele făceau parte din viața de zi cu zi a oamenilor este încă unul extrem de apropiat. Astfel de creaturi au marcat existența celor din trecut în moduri în care azi ne-ar părea imposibil de înțeles și de explicat. Și totuși au făcut-o. A fost nevoie de eforturile unui copil, ale unui preot și ale câtorva învățați pentru ca dragonii să dispară definitiv, iar locul lăsat gol de ei să fie umplut cu primele cărămizi ale adevărului științific. Un proces anevoios, menit să dărâme convingeri și credințe clădite și întărite în mii de ani. Din păcate, mulți au uitat numele celor care atunci au schimbat modul în care privim lumea.

În data de 10 aprilie 2017, NASA anunța organizarea unei conferințe de presă în care „vor fi prezentate rezultate noi, obținute de către sonda Cassini și telescopul spațial Hubble, privitoare la oceanele din Sistemul Solar.” Este obișnuitul anunț sec și lipsit de detalii cu care ne-a obișnuit NASA. De această dată rețelele de socializare nu au mai explodat, iar conferința a trecut oarecum neobservată, spre deosebire de cea din 22 februarie 2017, legată de sistemul planetar Trappist-1. Ne aflăm în fața unei ciudățenii. Conferința din februarie discuta problema posibilității existenței vieții pe niște obiecte cerești aflate la vreo 50 de ani lumină distanță de noi și a stârnit un interes uriaș. Conferința din aprilie aborda un subiect similar, de această dată pentru două corpuri cerești din Sistemul Solar, și nu a stârnit mai nimic.

Specialiștii care cercetează creierul uman știu din ce în ce mai multe despre acest „cel mai sofisticat și complex mecanism cunoscut din Univers”, în timp ce se află totuși abia la zorii înțelegerii misteriosului organ „născător de conștiință”. Oamenii de știință care studiază neuronii descoperă constant noutăți, care de cele mai multe ori îi iau prin surprindere. O echipă de cercetători a descoperit un strat ascuns al comunicării neurale îngropat în dendrite (ramificațiile neuronilor, care transmit impulsurile nervoase primite de la alte celule către și de la corpul celular). Mai degrabă decât să funcționeze ca niște conductoare pasive ale semnalelor neuronale, așa cum se credea până acum, specialiștii au descoperit că rolul dendritelor este acela de a-și genera activ propriile pulsaţii electrice – de cinci ori mai numeroase și mai puternice decât curenții clasici generați de trunchiurile neuronilor (denumite soma).

În ultimul weekend din februarie, am participat la ediția din 2017 a deja celebrului eveniment TEDxCLUJ, care a adus pe scena Operei Maghiare din orașul de pe Someșul Mic speakeri cu discursuri inspiraționale despre inovație și progres în diverse domenii de activitate. Cu același prilej, medicului neurolog Bogdan Florea i s-a înmânat premiul TEDxCLUJ Award pentru un proiect inedit în premieră națională, „Rețeaua de telemedicină în epilepsie”, un instrument care eficientizează considerabil diagnosticarea și tratamentul acestei boli, mai ales în rândul persoanelor cu acces limitat la îngrijire medicală.

stiinta-tehnica-66-articol-site-1

Știință&Tehnică nr. 66, mai 2017 – sumar

DESCOPERIRI. Cele mai noi știri din tehnologie, prototipuri, medicină, neuroștiințe, istorie, astrofizică și explorare spațială.

PROTOTIPURI. Cele mai noi și importante prototipuri Kickstarter și IndieGogo

CASA INTELIGENTĂ. Casa din copac.

INTERVIU. Cu ce se mănâncă Cloud și IoT? Interviu cu Ionuț Cotoi.

ASTROFIZICĂ. Un loc pentru viață – satelitul saturnian Enceladus.

DOSAR. Vânătorii de dragoni: un copil, un preot și câțiva învățați au pus primele cărămizi ale adevărului științific în locul poveștilor înspăimântătoare.

TEHNOLOGIE. Imprimantele 3D și industria aeronautică.

ECOLOGIE. Poluarea sonoră – o nouă problemă majoră a urbanizării.

AUTO. Accentul pe electromobilitate: BMW Electric Now Tour 2017.

SPAȚIU. Originile navetei spațiale.

SPAȚIU. Anecdote spațiale: pixul spațial și toaletele spațiale.

MEDICINĂ. Secretele neuronilor și adevărata putere a creierului uman.

CERCETARE. Mic ghid al autostopistului prin celule și organe.

PALEOANTROPOLOGIE. Hibrizii, misterioasele personaje din istoria umanității.

MEDICINĂ. Made in RO: Rețeaua de telemedicină în epilepsie. Interviu cu Dr. Bogdan Florea.

PROZĂ SF. Agentul Galenic de Ana-Maria Negrilă.

FIZICĂ. Fizica modernă în România – marii precursori și fondatori (2).

CERCETARE ROMÂNEASCĂ. Cele mai importante proiecte ale institutelor de cercetare-dezvoltare din România.

RECOMANDĂRILE S&T. Comoara lui Cooper / Teste auto / SF / Deschide Cartea.

EVENIMENT. Astrofest 2017.