O echipă de cercetători de la Universitatea din Colorado în Boulder a descoperit că sângele de șarpe ar putea fi un bun leac pentru tratarea bolilor de inimă. Injectarea unor șoareci cu plasmă din sângele recoltat de la șerpi le-a mărit acestora inimile, un posibil tratament pentru afecțiunile miocardice.

În mod normal, la oameni, o inimă mărită indică probleme de sănătate. Infarcturile, presiunea arterială crescută și disfuncțiile valvelor inimii toate forțează mușchiul să lucreze mai intens și să se supradimensioneze pentru a gestiona solicitările suplimentare. Această creștere poate răni fizic inima și diminua eficiența absorbției de nutrienți în celulele miocardice.

Inima pitonului birmanez, o subspecie a pitonului indian, de asemenea crește. După ce consumă o masă consistentă, organul său cardiac aproape își dublează dimensiunea pentru a pompa în corp nutrienții recent digerați. Totuși, în cazul animalului, această dezvoltare nu are efecte colaterale negative și este reversibilă.

Asemănător, nici în cazul oamenilor supradimensionarea inimii nu este întotdeauna negativă. Un factor de creștere hormonal asemănător insulinei (IGF-1), produs în timpul excercițiilor fizice, face ca inima să se umfle pentru a face față nevoii crescânde de oxigen a organismului. Atunci când creșterea se manifestă astfel, nu se produc daune.

După ce mânâncă, sângele unui șarpe conține un amestec de acizi grași, dintre care unii sunt suspectați de cercetătoarea Leslie Lenwand că ar determina mărirea inimii. Pentru a verifica dacă acest sânge îmbogățit are același efect și asupra altor animale, Leinwand a ambalat in vitro celule miocardice de șoareci în plasma sangvină a unor șerpi recent hrăniți și a descoperit că acestea produceau un mare volum de IGF-1 în timp ce creșteau în dimensiuni.

Celulele au devenit capabile să proceseze grăsimile mult mai eficient și au manifestat un metabolism mai accelerat. Plasma de șarpe a mai făcut și ca celulele de șoarece să producă mai puțină NFAT – o proteină creată atunci când inimile sunt supuse unei solicitări.

Echipa a identificat apoi trei acizi grași care păreau esențiali în manifestarea acestor efecte benefice. Au injectat acești acizi grași în șoareci sănătoși. După o săptămână, inimile acestora s-au mărit fără a prezenta, însă, urme de daună.

Leinwand crede că descoperirea ar putea conduce la noi tratamente pentru întărirea inimilor slăbite de infarcturi. Ea plănuiește acum să testeze acizii grași pe șoareci cardiaci pentru a verifica dacă moartea celulelor inimii poate fi încetinită și chiar inversată.