Considerăm în general electronii ca fiind elemente constituente fundamentale ale atomilor, particule subatomice elementare, în alcătuirea cărora nu mai există și alte componente. La fel, adică indivizibili, în cazul nucleului atomic sunt considerați quarcii, care formează protonii, care la rândul lor, alături de neutroni intră în componența nucleului atomic.

Acum, surpriza vine din faptul că, recent, o echipă de cercetători elvețieni și germani a înregistrat în premieră separarea unui electron în două cvasi-particule diferite, fiecare revendicând caracteristici distincte ale electronului originar.

Dintre cele două particule în care a fost separat experimental un electron, una i-a „moștenit” mișcarea de rotație în jurul axei proprii, iar cealaltă a obținut capacitățile sale orbitale – ceea ce face ca electronul să se miște înprejurul nucleului atomic. Totuși, noile particule nu pot părăsi mediul, sau materialul, în care au fost produse. Experimentul a fost realizat de fizicieni ai Institutului Paul Scherrer, din Elveția, și de la IFW Dresden, din Germania.

Oamenii de știință au obținut rezultatul revoluționar folosind mostre ale unui compus din oxidul de cupru, ridicând câțiva dintre electronii atomilor de cupru de pe orbitele lor și poziționându-i pe orbite mai înalte, totul cu ajutorul manipulării prin raze X. Mutându-i în regiuni atomice cu viteze orbitale tot mai mari, electronii s-au separat în câte două componente, făcând dovada faptului că sunt, totuși, divizibili.

Sursa foto: David Hilf, Hamburg via PhysOrg