Oncologii americani de la Universitatea din Colorado au identificat o moleculă capabilă să activeze propriile sisteme de distrugere a tumorilor dintr-un organism, declanșând anihilarea celulară în țesutul canceros, dar nu și în cel sănătos, la șoareci.

Molecula, TIC10, activează genetic producerea unei proteine denumite TRAIL (tumour-necrosis-factor-related apoptosis-inducing ligand), ce reprezintă de multă vreme o țintă pentru oncologii aflați pe urmele medicației capabile să vindece cancerul fără efectele secundare devastatoare ale terapiilor clasice.

Experimentele au indicat că TIC10 a manifestat efecte puternice împotriva unei varietăți de tumori, inclusiv cele mamare, limfatice, pulmonare și de colon. În cadrul experimentelor, TRAIL, o componentă naturală a sistemului imunitar uman, a fost în mod special eficientă în declanșa sinuciderea celulară în glioblastom, un tip de tumoră cerebrală foarte dificil de tratat.

Potrivit specialiștilor, TIC10 este atât de performantă pentru că este mult mai mica decât proteinele care care au fost testate anterior ca medicamente pe bază de TRAIL. Această moleculă este atât de compactă încât poate traversa bariera hematoencefalică, ce separă sistemul circulator de creier.

Deși studiul a fost limitat la șoareci, echipa care l-a derulat este încrezătoare că o abordare similară ar funcționa și în cazul oamenilor. Alți specialiști sunt sceptici, în parte pentru că strategiile pe bază de TRAIL nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor în trecut.

Foto: Jennifer Kane