În urmă cu circa 252 de milioane de ani, Terra a cunoscut cel mai distructiv episod din istoria vieții complexe. Astăzi, ele este cunoscut sub numele de Marea Moarte sau, în termeni științifici, Marea Extincției din Permian-Triasic. 96% dintre formele de viață acvatice au dispărut, alături de peste 75% dintre cele de pe uscat, lăsând Pământul aproape steril. Dincolo de acest episod și până la apariția dinozaurilor, extrem de puține lucruri ne sunt cunoscute.

S-a presupus că planetei noastre i-au fost necesari aproape 15 milioane de ani pentru a reface ecosistemele și pentru a da un nou impuls vieții. O descoperire recentă, efectuată în Brazilia, ne arată că acest episod al „renașterii” vieții s-a petrecut mult mai rapid decât se crezuse. Este vorba despre resturile fosile ale unei creaturi complet necunoscute științei, o creatură pe care paleontologii au încadrat-o în familia archosauriformelor, grup primitiv care avea să dea naștere crocodililor, dinozaurilor, pterozaurilor și, ulterior, păsărilor.

Botezată Teyujagua paradoxa, această creatură avea trăsături bizare, care o făceau să semene atât cu o șopârlă, cât și cu un câine. Este unul dintre cele mai vechi exemple de animale care au prosperat după Marea Moarte, care a umplut nișele ecologice golite de dezastrul de la granița dintre Permian și Triasic și care a dat naștere dinozaurilor.

După catastrofa de acum 252 de milioane de ani, singurele viețuitoare care au rămas în viață au fost cele de mici dimensiuni, capabile să își sape adăposturi subterane, să consume puțină hrană și să se mulțumească cu puțin oxigen. Ulterior, lipsite de prădători și de orice fel de competiție, acestea au început să se dezvolte ajungând la dimensiuni impresionante.

Este și cazul acestei creaturi braziliene, o așa-zisă șopârlă care, acum 250 de milioane de ani, ajunsese să măsoare 1,5 metri lungime, fiind unul dintre prădătorii de top ai ecosistemului în care trăia. În acest mod, drumul spre evoluția dinozaurilor avea să devină certitudine. Iar dacă vreți să știți cum arăta un posibil strămoș al acestora,  Teyujagua paradoxa este unul dintre ei. Mai mult, este vorba despre un strămoș nu numai al dinozaurilor, ci și al păsărilor de azi. Iar în această ordine de idei, printre altele, T. paradoxa poate fi numit chiar și strămoș al păsărilor colibri. Bizar, nu-i așa?