Pe 15 octombrie 2011, revista ȘTIINȚĂ&TEHNICĂ a realizat un experiment unic  în România, înălțând un balon în stratosferă, la 35.304 metri, și stabilind un record românesc şi est-european. În acest an, S&T împreună cu Agenția Spațială Română ROSA organizează un nou proiect, dar, de aceată dată, experimentul se realizează cu ajutorul cititorilor S&T.

Experimentul Stratospherium, inițiat de astronomul amator Cătălin Beldea și realizat împreună cu inginerul în tehnologii spațiale ROSA Florin Mingireanu și clubul de radioamatori YO3KSR din București, a fost un succes: altitudinea de 35.304 metri la care a ajuns balonul S&T în toamna anului 2011 a consfințit recordul românesc și din Europa Centrală și de Est al zborurilor omologate cu baloane de mare altitudine.

În acest an, ȘTIINȚĂ&TEHNICĂ împreună cu Agenția Spațială Română ROSA a invitat toți pasionații de tehnologii și invenții să se implice activ într-un proiect similar și să ia parte efectiv la desfășurarea experimentului. S&T a invitat publicul din România să propună experimente care pot fi realizate în cadrul zborului nostru stratosferic. Cele mai bune 4 propuneri trimise au fost alese pentru a face parte din experimentul Stratospherium II, care va avea loc în vara acestui an. Câștigătorii Stratospherium II sunt:

•    Călin Gabriel Floare, cercetător la INCDTIM, Cluj-Napoca, ne-a propus un Data Logger care va măsura umiditatea relativă din atmosferă și stratosferă, în funcție de altitudine, în timpul zborului S&T.
•    Astroclubul București, reprezentat de dl. Deak Zoltan, ne-a propus o instalație experimentală prin intermediul căreia se va măsura parametrul atmosferei terestre: temperatura, dar și nivelul radiațiilor UV.
•    o echipă formată din Valentin Zainea, Tincuta Madalina Toader, Madalina Dajbog, Raluca Elena Necula și profesoara Daniela Dinica ne-a propus un experiment care urmărește prelevarea aerului la diferite altitudini, pentru analiza ulterioară în laborator.
•    Nu în ultimul rând, o echipă formată din Marius Toderiță, Alexandru Smău, Alexandru Lungu, Alexandru Grigoraș, Sebastian Franc și coordonată de profesorii Ion Cioroiu și Mihai Vasiliu ne-a propus o instalație de colectarea datelor cu privire la parametri atmosferici și analizarea lor ulterioară (nivelurile de poluare, radiații cosmice, UV, temperatura, inductia campului magnetic).

Mulțumim tuturor celor care ne-au trimis propuneri de experimente și felicitări câștigătorilor! Zborul STRATOSPHERIUM II va avea loc la începutul lunii august, în acest an.

Un proiect sustinut de 3M România!