Scheletul complet al unui dinozaur, un schelet al unei feline cu colți pumnal sau un rechin preistoric, sunt doar câteva dintre exponatele extrem de valoroase care au fost scoase la licitație de către Muzeul de Istorie Naturală din Emmen, Olanda, unul dintre cele mai faimoase din Europa.

Harpocrasaurus, sau dinozaurul cu cioc de rață, un erbivor masiv care a trăit acum circa 75 de milioane de ani, a fost piesa de rezistență a licitației. Descoperit în 1990 în SUA, dinozaurul botezat „Freya” a fost expus de atunci la Emmen. Suma pentru care a fost achiziționat scheletul complet (ce cântărește peste patru tone) a fost de 170.000 de dolari. Trebuie adăugat că acesta este unul dintre rarele schelete complete de dinozaur, mai ales unul atât de masiv încât îl egala pe uriașul T-Rex.

O felină cu colți pumnal din specia Hoplophonus, o rudă a mult mai cunoscutului Smilodon fatalis, a fost vândută pentru 46.000 de dolari, mult peste estimările inițiale care garantau un preț de 11-12.000 de dolari. Un alt exponat rar și valoros deopotrivă a fost cel al unui strămoș al cailor de azi, din specia Eohippus, care a trăit în America de Nord acum circa 50 de milioane de ani. Valoarea de achiziție s-a ridicat la 36.362 de dolari.

Iar dacă unii dintre cumpărători au căutat scheletele animalelor gigantice, alții s-au mulțumit cu cele de mici dimensiuni. Printre acestea s-au numărat scheletele unor păsări preistorice, al unui rechin fosilizat sau al unui liliac. Sumele au oscilat între 4.000 și 20.000 de dolari.

Evident, olandezii nu au fost foarte încântați de faptul că exponatele care au făcut muzeul faimos de-a lungul timpului vor ajunge în colecții private și nu vor rămâne accesibile publicului larg. Oficialii muzeului au fost rezervați în ceea ce privește motivele acestei licitații și s-au mulțumit să declare platonic că muzeul se va muta într-o nouă incintă, mult mai mică, în care exponatele nu mai au loc.