O substanță medicamentoasă aplicată la nivelul urechilor șoarecilor asurziți de sunete foarte puternice le-a putut reface acestora o parte din simțul acustic, în cadrul unui experiment derulat de Albert Edge, biolog specializat în celule stem al Infirmeriei ORL Massachusetts, din Boston.

Prin blocarea unei proteine cheie, medicamentul cu pricina permite regenerarea celulelor ciliale sensibile la sunet din ureche, care au fost anterior distruse de zgomote cu mulți decibeli. Tratamentul este departe de a putea fi aplicat în cazul pacienților umani, dar progresele care vor urma ar putea aduce posibilitatea refacerii auzului unor pacienți hipoacuzici.

Edge și colegii săi de la infirmerie au testat câțiva inhibitori ai enzimei gamma-secretază pentru a-l identifica pe cel care prezintă cel mai puternic efect regenerator asupra celulelor stem din urechea internă.

Apoi, specialiștii au testat medicamentul pe șoareci adulți al căror auz fusese deteriorat după două ore petrecute într-o incintă cu zgomote foarte puternice. Medicamentul a grăbit transformarea celulelor sușă din urechea internă în celule ciliale, iar șoarecii tratați și-au recăpătat auzut într-o oarecare măsură.

Trebuie menționat că tratamentul a fost aplicat la numai o zi după expunerea șoarecilor la zgomotul asurzitor. Nu se știe încă dacă medicamentul ar fi funcționat la fel de eficient în cazul unei aplicări mai întârziate. Chiar și dacă nu ar face-o și ar putea fi utilizat pentru oameni, tratamentul ar fi de mare ajutor pentru soldații care și-au pierdut subit auzul în urma expunerii la zgomotul unei explozii puternice.

Foto: Mizutari et al., Neuron (2013)