Neașteptat, un medicament folosit pentru tratarea cancerului la șoareci a inversat efectele maladiei Alzheimer în cazul acestora în numai 72 de ore, în cadrul unui experiment al cercetătorilor Școlii de Medicină a Universității Case Western Reserve, din Cleveland, Ohio. Acum, rămâne de văzut dacă medicamentul funcționează similar în cazul oamenilor.

Paige Cramer este cercetătoarea care a descoperit că bexarotenul (substanța activă din Targretin), un medicament folosit în tratarea cancerului, are capacitatea de a preveni și de a dizolva depozitele de beta-amiloid din creier, care ucid neuronii în cadrul fenomenului cunoscut sub denumirea de boală Alzheimer.

Bexarotenul acționează prin intensificarea activității receptorului RXR, care facilitează secreția apolipoproteinei E (ApoE), ce curăță depozitele de beta-amiloid din creier. Atunci când șoarecilor cu afecțiuni cerebrale similare celor provocate de Alzheimer li s-a administrat oral bexaroten, organismele acestora au anihilat peste jumătate din depozitele menționate în termen de 72 de ore. Au demonstrat, de asemenea, o refacere rapidă a abilităților covnitive și sociale.

Alți oameni de știință, deși entuziasmați de rezultate, își mențin rezerve cu privire la potențialul substanței de a vindeca maladia Alzheimer la oameni, deoarece mai multe medicamente cu rezultate promițătoare la șoareci s-au dovedit ineficiente în cazul pacienților umani.